sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עולה מתוכה ונובעת משלל הרכיבים שבה . אך היא גם טרנסצנדנטית ליצירה בכך שאין לה ביטוי מפורש ביצירה עצמה . מגמת הסיפור לא נאמרת במרקם המילים הגלוי והיא איננה מסקנת העלילה הגלויה . לא רק בשל ' הקורלטיב האובייקטיבי ' בניסוחו של ת " ס אליוט , על פיו ' הדרך הטובה ביותר לבטא רגשות באמנות היא למצוא אמצעי מתווך שיעביר אותם בעקיפין , באמצעות פעולות , אובייקטים או סמלים מוחשיים , ולא בדרך ישירה או תיאורטית ' , אלא בשל הרצון לחנך את קוראי הסיפור המקראי , והרי ' אנחנו שונאים שירה שקל לחוש במזימותיה כלפינו ' . מגמת הסיפור ' נסתרת ' או ' מוצפנת ' מעצם הגדרתה , ועל הקורא לדלות אותה לאור האמצעים הספרותיים שפזורים לאורך היצירה ורומזים למשמעותה . זוהי הנחת היסוד של חיבור זה והקורא מוזמן להצטייד במשקפיים אלו : מה חבוי תחת המעטה החיצוני של הסיפור , מאחורי העלילה ומבעד למרקם המילים . איני מתכוון למחשבת המקרא באופן רחב , אדרבה : השאלה שברצוני להעלות היא מה הסיפור הספציפי מבקש לומר . גם אם התשובה לשאלה זו אינה נאמרת בפירוש יש לראות בה את עיקר מגמת הסיפור . מטרת חיבור זה היא אם כן לעקוב אחר האמצעים הספרותיים שעוזרים לקורא להסיר את המעטה החיצוני של הסיפור ולגלות מה נאמר מבעד למרקם המילים הגלוי , וכיצד גילויים אלו תורמים למשמעותו . ב . הדיונים בספר זה נשענים על ההנחה שהקורא יכול לעמוד על מדדים שמצויים בטקסט עצמו . עמדה כזו נדמית היום כעמדה שכבר אבד עליה הכלח . לאור גישות פוסט - מודרניות שקנו שביתה גם בחקר הספרות וגם בחקר ההרמנויטיקה , מתאים היה לכתוב דברי הספד לגישה הספרותית של הקריאה הצמודה יותר מאשר חיבור שמוקדש להצגתה . התפיסה הרווחת היום , שיש לראות בקורא את מייצר המשמעות של הטקסט ( בהנחה שאז ניתן לדבר על ' משמעות ' , הנחה שגם עליה , כידוע , קמו מערערים ) , מונעת כל דיון במונחים אובייקטיביים על אודות המשמעות העולה מן הסיפור . הטענה השמרנית הקלאסית שעל הקורא לחשוף את כוונת המחבר ( כסברתם של ראשוני ההרמנויטים , פרידריך שליימאכר ווילהלם דילתיי ) אכן נתקלת בקשיים חמורים . די לבחון את שלל הקריאות שהוצעו לסיפור מסוים , שכולן מתבססות על דרכי העיצוב של הסיפור , בכדי להבין שאנו עומדים בפני סוגיה סבוכה . יתר על כן : הצדק עם אסכולת ' ביקורת תגובת הקורא ' , הטוענת שכל קורא נפגש עם הטקסט שלפניו לאור עולמו הפנימי - האינטלקטואלי , התאולוגי , המוסרי והרגשי - ולאור עולמו החברתי - מעמדו , שפתו , מקום 2 בארי , תורת הספרות , עמ ' . 43 3 קיטס , כתבים , עמ ' . 24

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help