sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

שלוש משוכות בסיסו של חיבור זה בקורסים שונים שהעברתי בשנים האחרונות במחלקה לתנ " ך באוניברסיטת בר אילן ובמכללת הרצוג שבגוש עציון שעסקו בהיבטים שונים של דרכי העיצוב של הסיפור המקראי . ההזמנה לעבד הרצאות אלו לכדי ספר לוותה בהתלבטות גדולה . שלושה חששות עיקריים נוגעים גם בהבנת מטרת הספר ובגבולותיו : א . בנושא דרכי העיצוב של הסיפור המקראי נכתבו מחקרים רבים , ביניהם גם חיבורים שלמים שעסקו בהיבטים רחבים של הסיפור . ההחלטה להוציא לאור את החיבור נבעה משתי סיבות . לעתים ( אם כי לא תמיד !) הדיון בדרכי העיצוב של הסיפור המקראי מתרחש בספרה של העיצוב הספרותי כשלעצמו . חוקרים שונים בחנו את הדרכים הפיגורטיביות שבונות את היצירה , עקבו אחר דרכו של הסיפור בהצגת הדמויות , בהתפתחות העלילה , בניצול תופעות לשוניות - אסתטיות וכדומה . לדיונים אלו יש השלכות רחבות על הבנת הסגנון המקראי ומטרותיו , אולם לא ניתן להסתפק בכך . כפי שעוד יידון באריכות להלן , לסיפור המקראי יש ' מגמה ' שנמצאת מעבר לו , מעבר לחוויה האסתטית כשלעצמה . לפיכך , עיקרו של הדיון ראוי שינוע סביב השאלה כיצד אותם אמצעים פיגורטיביים תורמים למגמת הסיפור . אין ספק שיש מקום וערך לבחון את האמצעים הפיגורטיביים כנושא מחקר בפני עצמו ( ' דמויות עגולות ושטוחות בסיפור ' ; ' דרכי האפיון של המרחב ' ועוד ) , אולם יש לראות בדיונים אלו בסיס שעל גביו יש לבחון את מגמת הסיפור . לכן חיבור זה מבקש להדגיש את הספרות בשירות האידאולוגיה , את דרכי העיצוב של הסיפור כמקדמות את מגמת הסיפור . אני מבקש בהקשר זה לאמץ את הנחת היסוד ( השמרנית ) של העמדה האינסטרומנטלית ( של בירסדלי וחבריו ) , שרואה ביצירה אמצעי שמעורר חוויה ושתפקידה ליצור אצל הפוגש בה תודעה מחודשת של משמעות . מאחר שעיקר מגמתו של הסיפור המקראי היא אידאולוגית : ' לחנך , לכוון ולשמש תורת חיים ' , הרי שיש לראות את ' משמעות ' הסיפור כמצויה על הגבול : היא בתוך היצירה וגם מחוצה לה . היא אימננטית ליצירה במובן הזה שהיא 1 אמית , אמנות העריכה , עמ ' . 11 מבוא מתוך חולשה , אנו יוצרים הבחנות , ולאחר מכן סוברים שהגבולות חסרי המשמעות שלנו הם דברים שאנו מבחינים בהם , ולא שאנו עצמנו יצרנו . ( וורדסוורת ' , הקדמה , ב , שורות 224 - 122 (

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help