sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר בפתח אחד מספריו כתב מתי כספי את המילים הבאות המוקדשות לבאים ללמוד את האקורדים המסובכים של שיריו : ' לאט לאט , יש זמן ' . אין הקדשה מתאימה מזו למבקש לעמוד על סודות הסיפור המקראי . גם את הסיפור המקראי יש לקרוא לאט לאט . לא רק משפט אחר משפט , אלא מילה אחר מילה . דווקא כך מגלה הסיפור את צפונותיו החבויות בתוך מרחבי העלילה ומרקם המילים . קשה להגזים בחשיבות הניתוח הספרותי של המקרא להבנת מגמות הסיפורים , שלרוב אינן נאמרות בגלוי . בדור האחרון חלה התקדמות של ממש , ויהיה מי שיאמר שמדובר בפריצת דרך , בתשומת הלב לדרכי העיצוב של הסיפור המקראי . חספוסים טקסטואליים שונים וצרימות מגוונות שנחשבו כהוכחה מהימנה לשלבי התהוות הטקסט הוארו לפתע כמכוונים וכבעלי מגמה ספרותית ; מבנים ספרותיים ותשומת לב לסדר מסירת הנתונים הפכו לאבן פינה לכל המבקש לעמוד על מגמות הסיפורים , וכיום כבר ברור שלא ניתן לעמוד על ה ' משמעות ' המלאה של הסיפור ללא מודעות לדרכי העיצוב שלו ולאמצעים הספרותיים שרוחשים בו . בצד זאת , מתברר שכבר בפרשנות הקדומה למקרא - ובמיוחד נכון הדבר ביחס למדרשי חז " ל - הייתה מודעות לרבים מן האמצעים הפיגורטיביים שבונים את היצירה , וגם אם הם לא הוגדרו בשם , הם נוצלו לצורך פרשנות הכתובים ולצורך דרשות חכמים . החיבור שלפניכם מבקש להצטרף למחקרים שעומדים על דרכי העיצוב הללו , ומתוך כך על מגמת הסיפורים שבמקרא - מסע פרשני שהתחיל כבר בפרשנות חז " ל ונמשך עד ימינו אלו . הפילוסוף הדני הרגיש והשנון - סרן קירקגור - צדק כשכתב בפתח המסה שלו על ' האהבה הראשונה ' , ' שתנאי קטן חיצוני ומקרי הופך לעילה האמתית ליצירה ' ( או - או , א , עמ ' . ( 215 מפגשים לא צפויים עם אנשים ועם טקסטים מעוררים תגובות מגוונות בנפש האדם ובתודעתו , עד כי קשה להצביע באופן שלם על העילה שהביאה אדם לכתוב חיבור מסוים . בחיבור הנוכחי הבעיה סבוכה עוד יותר , כי ספר זה לא נכתב בבסיסו כספר , אלא כקובץ שיעורים שנדון עם תלמידים במשך שנים , ורק בשלב מאוחר יותר הוחלט להפכו לספר של ממש . אך גם אם העילות לאהבתי את סיפורי המקרא ואת דרכי הניתוח הספרותי מורכבות ומגוונות עד כי לא ניתן להצביע עליהן , ברצוני להודות לתיבת התהודה שמלווה את מחקריי בשנים האחרונות ואשר בתוכה צמח ספר זה . אני מבקש להודות לאכסניה שבה ספר זה נלמד ונכתב - מכללת הרצוג שבגוש עציון , שיש בה אהבת אדם ואהבת תורה , ולרקטור המכללה , ד " ר עזרא קהלני , שתמך בכתיבת הספר ועודד את הוצאתו לאור . אני מודה בחום גם לאכסניה הנוספת שלי - המחלקה לתנ " ך באוניברסיטת בר אילן . החוקרים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help