sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שער שני : אחריות חברתית - סביבתית ומשמעותה בחינוך עולם הקיימות מתאפיין בקשרים מורכבים בין הסביבתי לחברתי . הוא עוסק ביחסינו עם זולתנו ועם הסביבה . דניאל מישורי , כותב הפרק השביעי , עוסק ב׳נחלת הכלל׳ , מושג מכונן בשיח הסביבתי ובתרבות בת-קיימא . מושג זה מבטא את תחושות הציבור , ולכן משתמשים בו יותר ויותר בהקשרים של צדק חברתי וסביבתי . הודות לכך החינוך לקיימות יכול להפוך פוליטי יותר ( במשמעות החיובית של פעולה לקידום ערכים ) ולקדם את הסולידריות הדרושה לניהול מקיים של משאבי טבע ומרחב ציבורי , אשר עשוי להיטיב עם הציבור הרחב אם יתמקד בטובת הכלל . נתליה גוטקובסקי , כותבת הפרק השמיני , עוסקת בסוגיית הצדק הסביבתי ומתארת את האתגרים הכרוכים ביישומה של תפיסת הצדק הסביבתי בחינוך לקיימות בישראל . הפרק מציג עקרונות בפדגוגיה של צדק סביבתי ומציע לשלב בהוראה בינם לבין עקרונות של ' חינוך מבוסס מקום ' ותפיסות של רב - תרבותיות ביקורתית . בפרק התשיעי , אריה ונגר דן בסוגיות מוסריות הכרוכות בקיימות , פרדיגמה בעלת משמעויות מוסריות וערכיות מרחיקות לכת בהקשר של טובת הכלל או ' הטוב המשותף ' . פרדיגמה זו אינה עולה בקנה אחד עם רוח התקופה , המתאפיינת ברלטיביזם מוסרי ומתבטאת בנייטרליות מוסרית במרחב הציבורי ובכלכלה נאו - ליברלית . ונגר מדגים את המתחים בין התפיסות באמצעות בחינת הסוגיה של איכות האוויר : הוא מציג את ההקשרים החברתיים והמוסריים של הסוגיה וטוען כי התערבות והסדרה של נושא זה מצריכות תכנון חברתי והכרעות ערכיות . גם בשדה החינוך יש לגלות אכפתיות למרחב הציבורי ולהעניק לתלמידים כלים שיאפשרו להם לנהלו . כמו כן יש לערוך דיון ציבורי בסוגיות של רמת החיים ואיכות החיים , כלומר , לנסות לסגת מתפיסת האינדיבידואליזם הקיצוני ולפעול לחתירה מחודשת ל ' טוב המשותף ' . בפרק העשירי בספר , טלי גולדשמיד בוחנת את אחת הצורות של תרבות הצריכה : צריכת מוצרים מן החי . לצריכה זו יש השפעה מרחיקת לכת על טביעת הרגל האקולוגית של האדם המערבי , אך למרות זאת היא נחשבת לנורמטיבית ואינה מוזכרת בדבריהם של כותבים והוגים בתחום הקיימות . גולדשמיד מצביעה על משמעויות סביבתיות , אתיות ,

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת

הסתדרות המורים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help