sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מחקר ה - TIMSS עולה כי ממוצע ההישגים בנושאי סביבה וקיימות של התלמידים הישראלים אינו גבוה ; ממוצע זה לא השתנה כמעט מבחינה מהותית בפרק הזמן הנבדק , תקופה אשר במהלכה הוקצו לא מעט משאבים לנושא הסביבה ונעשתה בו פעילות רבה . ממוצע ההישגים הנמוך למדי עשוי לנבוע מכמה גורמים : מעמדם ה " לא עצמאי " של לימודי סביבה בתכנית הלימודים , חוסר התיאום הרעיוני בין הגופים הפועלים בנושא והפיגור ביישום החלטות המפורטות בחוזרי מנכ " ל . כמו כן ייתכן שהאופי הרב - תחומי והבין - תחומי של החינוך הסביבתי מקשה את ההוראה והלמידה של נושא הסביבה . כותבי הפרק החמישי יהודית וינברגר ועמוס דריפוס עוסקים במורכבותן של הסוגיות הסביבתיות – סוגיות אשר כוללות היבטים מדעיים וחברתיים , טעונות מבחינה ערכית , קשות להגדרה ולעתים מעוררות מחלוקת . לשיטתם , החינוך הסביבתי אמור ללמד כיצד לחשוב בסוגיות סביבתיות ( ולא מה לחשוב בסוגיות אלו ) , לפתח סובלנות להעדר תשובות חד - משמעיות ולטפח יכולות להתמודד עם סוגיות שנויות במחלוקת . הפרק אף מציע שיטת מדידה לאמביוולנטיות של לומדים בסוגיות סביבתיות ובוחן את דפוסי התגובה שלהם לסוגיות סביבתיות השנויות במחלוקת . בפרק השישי , החותם את השער הראשון , איריס אלקחר עוסקת בחינוך הסביבתי בחברה מרובת תרבויות . היא מציינת כי המפגש בין תרבויות בהקשר הסביבתי הוא בהכרח מפגש בין נורמות וערכים השונים אלה מאלה , כמו גם בין תפיסות , אמונות ועמדות סביבתיות השונות אלו מאלו ולעתים אף מנוגדות . לטענתה , בבסיס החינוך במציאות מרובת תרבויות ובבסיס החינוך הסביבתי במציאות זו שלוש הנחות יסוד : הזכות האוניברסלית לצדק סביבתי ; היות המציאות הגלובלית מרובת תרבויות ; והתלות של תפיסות סביבתיות בהקשר התרבותי . אלקחר מציעה לבחון את המטרות ואת דרכי הפעולה של תכניות חינוכיות סביבתיות המתקיימות בארץ ובעולם על בסיס הנחות היסוד האלו .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת

הסתדרות המורים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help