sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

רבות מתאוריות בנושא הלמידה הטרנספורמטיבית אשר צמחו בעשורים האחרונים , הן למעשה לוקות בעיוורון מושגי ואינן מתמקדות באתגרים המרכזיים של יצירת תרבות מקיימת וחברה מקיימת . הפרק מציע מתווה רעיוני - פדגוגי שיאפשר לחינוך כולו , ולא רק ל ' חינוך לקיימות ' , להיות למ ָ נוע של פעולה החותרת להשגת יעד זה . בפרק השני בספר , אבנר דה שליט טוען כי על מנת להקנות תודעה סביבתית נדרש חינוך מסוג מסוים , אשר יטפח בני אדם הומניסטים , רחבי אופקים , יצירתיים , חושבים , ביקורתיים ודמוקרטים . לדידו , הנושאים הסביבתיים יוצרים עבור החברה האנושית דילמות מוסריות מורכבות המהוות ביטוי לסוגיה פוליטית . העיכוב בפתרון בעיות סביבתיות נובע מאי - רצון פוליטי לפתור אותן , מבורות הציבור ומהעובדה שהן תוצר לוואי של סיפור הצלחה גדול ( עלייה דרמטית ברמת החיים בעקבות המהפכה התעשייתית ) . יש להבין שהצלחה זו כרוכה בהדרה ובניצול – הן של אנשים ללא עוצמה פוליטית הן של הטבע הנפגע מזיהומים . אקטיביסטים סביבתיים צריכים לרצות בחינוך שיפעל להגברת הרגישות למצוקתו של ה ' אחר ' ולאי - הדרתו , ולכן אינטרס חשוב שלהם הוא חינוך להומניזם , לפתיחות , לקבלה ולהכלה . טלי טל בוחנת בפרק השלישי כמה תפיסות בחינוך סביבתי , סוקרת את החינוך הסביבתי בישראל ומצביעה על פערים בין ההגות והתאוריה בתחום לבין המציאות בפועל . טל מדגישה כי למידה משמעותית חשובה לא פחות משינוי התנהגותי , ובהתאם לכך היא מציעה להתמקד באופי הלמידה , בבניית מסוגלות עצמית , בחשיבה ביקורתית , שתאפשר לאזרחים להבין " מה קורה בחברה " , לשאול שאלות ביקורתיות ולהגדיר לעצמם " מה צריך להיעשות " . אחת הטענות המרכזיות בפרק היא שיש לקיים דיון רעיוני על אודות תפיסות עולם , מטרות , דרכי פעולה ומתודולוגיות מחקר כדי לקדם את החינוך הסביבתי מבחינה רעיונית . בד בבד דרושה מסגרת ארגונית מחייבת במשרד החינוך כדי לקדם את התחום מבחינה מקצועית . הפרק הרביעי , שכתבה רות זוזובסקי , עוסק בפער שבין הישגי תלמידים ישראלים בנושאי סביבה וקיימות לבין התמורות הרבות אשר חלו בדגשי החינוך הסביבתי ובמעמדו בארץ ובעולם . מניתוח ממצאי

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת

הסתדרות המורים בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help