sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

והחברה החרדית , כך עולה מהמאמר , אינן קטגוריות אחידות . השכול הוא קטגוריה פעילה ורבת השפעה גם במאמרה של מראם מסארוי , " אבל וטראומה של הורים פלסטינים ששכלו את ילדיהם במהלך אינתיפאדת אל-אקצא : מגדר , דת ולאום " . בדומה לשנקר , מסארוי בוחנת כיצד מיתוס השכול , הממלא תפקיד מרכזי בחברה בישראל , פועל גם במרחב הלאומי הפלסטיני . מאמרה מתמקד בהבדלים המגדריים של חוויית האובדן בין אימהות לאבות ששכלו את ילדיהם במסגרת המאבק הלאומי הפלסטיני . מוות מסוג זה נושא צביון לאומי קולקטיבי , הנשלט על ידי ההגמוניה הגברית . הנשים , לעומת זאת , מחזיקות בתפיסה שונה לחלוטין של השכול , ואף על פי כן הן מוצאות את עצמן , לעתים קרובות בניגוד לרצונן , משתפות פעולה עם מנגנון שהוטבע על ידי הגברים . שיח מורכב זה , טוענת מסארוי , טומן בחובו קונפליקט : מצד אחד הוא מעלה את הנשים הפלסטיניות לדרגת " אימהות האומה " , ומצד אחר הוא מותיר אותן בתפקידיהן המסורתיים , המדירים אותן מהשתתפות בקביעת סדר היום הציבורי הפלסטיני . אינתיפאדת אל - אקצא היא נקודת מפנה משמעותית בשימוש בדת כאמצעי לקידום סדר היום הפוליטי של העם הפלסטיני . דוגמה לכך היא תפוצתו הרחבה של המושג " שהיד " , המעניק למוות תכלית ומשמעות דתית . מסארוי מכנה במאמרה את התהליך הזה " פוליטידתיה " , שפירושה השימוש ביסודות דתיים כאסטרטגיה להשגת מטרות לאומיות . ההגמוניה הגברית בחברה הפלסטינית אימצה אסטרטגיה של שימוש במושגי הקרבה הנשענים על מקורות דתיים כדרך לקדם את סדר היום הלאומי הפלסטיני , ואולם האימהות הפלסטיניות בוחרות באמצעי מאבק שקטים וחתרניים . שנקר ומסארוי מדגימות שתיהן תהליך דומה של גיבוש חלופה נשית לתרבות השכול הלאומית . השכול משמש נקודת מפגש בין דת , פוליטיקה ומגדר . הגם שבמפגש זה משועתקים ההבדלים המגדריים ויחסי הכוח בין גברים לנשים , מושאי המחקר שלפנינו - ראיונות עם נשים ובחינת כתיבתן במקרה של מסארוי , והספרות החרדית במקרה של שנקר - מאפשרים לחלץ את קולותיהן של נשים . לעתים אלה הם קולות של שתיקה רועמת , של התנגדות לניכוס הפרטי לצורכי הציבורי . הנחת היסוד של הספר - שמגדר איננו מרכיב חברתי מהותני - מודגמת במאמרו של נסים ליאון , העוסק בשתי תופעות המתרחשות בסביבתה המתחדשת של האורתודוקסיה בישראל : המגמה הפמיניסטית בציונות הדתית והרפורמה החרדית ביהדות המזרחית . ליאון מראה שהאתניות , כמו המגדר , נתונה אף היא כל העת למיקוח ולמשא ומתן . האתניות והמגדר גם משמשים לא אחת . 4 ליאון ממשיך בעמדתו זו את תפיסתה של הרצוג , הגורסת כי העדתיות היא תופעה הנתונה למשא ומתן מתמשך , תופעה משתנה במשמעותה ובעולמות התוכן שלה ( ראו הרצוג . ( Herzog 1984 ; 1986 ברוח דומה נותחה הזהות המזרחית גם בספר מזרחים בישראל : עיון ביקורתי מחודש ( ראו חבר ואחרים , ( 2002 וכן בספרו של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help