sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

משמש שחקן פעיל או מרחב שפועלים בו שחקנים נוספים : הקורא / ת והכותב / ת . ביחסים ביניהם לבין הקטגוריות החברתיות של מגדר , דת ומדינה ( או קהילה ) קיימים תנאים שונים ותנועות משתנות . מאמרה של ענת לפידות פירילה עוסק בזיכרון הקהילתי המשתנה ובחוסר הנכונות להתמיין על פי התפיסות הלאומיות והאתניות הרשמיות בתחילת המאה העשרים . " האם כל כך הרבה זמן עבר מאז 1453 עד כי ילדיך שכחו ? " זועקת יוונייה בת הדור הישן לנוכח המציאות המשתנה . במוקד המאמר ניצבות שתי נשים - דמיטרה וקה היוונייה והלידה אדיב התורכייה - אשר חיברו ספרי זיכרונות בשלהי ימי האימפריה העות ' מאנית , בעיצומה של מלאכת בניית הזהות הלאומית . המאמר מבקש להציע התבוננות מורכבת יותר מזו המקובלת בהיסטוריה של התקופה , ולאתגר את הפרדיגמה הלאומית אשר הכתיבה את כללי המשחק של התקופה ובוודאי את כללי הכתיבה על אודות התקופה . לדברי לפידות - פירילה , המיון המקובל של הקהילות ברחבי האזור , שקבע על פי קווי מתאר לאומיים מיהן הקהילות ההגמוניות ומיהם המיעוטים , חוטא למציאות האנושית המורכבת . נשים זיהו כבר בתחילת המאה העשרים את המורכבות של זהותן והבינו שבהיסטוריה הלאומית יש גם יסודות מדכאים לצד הרכיבים המשחררים . הנוסטלגיה לישן והאפשרויות שפותח העולם החדש שימשו אותן בגיבוש אסטרטגיה של מחאה והשלמה - אסטרטגיה שאותה מינפו כדי למצב את עצמן בחברה המתהווה . סירובן של דמיטרה וקה והלידה אדיב להתמיין בהתאם לקטגוריות אשר משלו בעולם הקהילתי , הלאומי , המגדרי והדתי שבו צמחו ניכר בכתיבתן , והן עוברות תדיר מכלי קיבול אחד למשנהו - מעמדה של בת לקהילת מיעוט לעמדה של הגמוניה , מתפיסה מינורית לתפיסה מז ' ורית . הילידות האותנטית - משאת נפשם של הלאומנים - ניצבת בכתיבתן של נשים אלו דווקא כקטגוריה המשקפת היברידיות . גם מאמרה של יעל שנקר מלמד על נזילותן ועל מורכבותן של הקטגוריות החברתיות . בסיווג על פי קריטריונים לאומיים - דתיים ייחשבו הנשים במאמרה לחלק מהרוב הישראלי , ואילו במיון מבחין על בסיס דתי - חילוני הן יסווגו כמיעוט . במאמרה " תשובתו של ' המת החי ' : על נופלים בקרב בספרות של נשים חרדיות" בוחנת שנקר את השכול כמרחב שבו מתחדדות שאלות על הבניה לאומית , דתית ומגדרית . העיסוק בשכול בספרות החרדית מאתגר את הנרטיב הלאומי -חילוני ומצביע על יחסים שונים בין תהליכי הדתה לבין המדינה הלאומית ועל מקומו של המגדר במבנים אלו . השכול , הממלא תפקיד חשוב ברעיון הלאומי הישראלי , אמנם מקבל משמעות שונה בחברה החרדית , אבל עצם הכתיבה עליו , כך מסבירה שנקר , מלמדת שהגבולות בין " העולם החרדי " ל " עולם החילוני " הם חדירים . לדבריה , שפת האבל הנשית החרדית מציעה נקודת מבט חלופית , ואפשר למצוא בה ביקורת דתית ובה בעת גם ביקורת מגדרית . יתר על כן , שתי הקטגוריות נשים . 3 כיבוש קונסטנטינופול היוונית - נוצרית בידי העות ' מאנים המוסלמים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help