sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היסוד של הסוציולוגיה המערבית על אודות הדת והפוליטיקה ומקומן בספרה הציבורית בעידן המודרני , אלא גם הקטגוריות המארגנות המקובלות בדיון על העולם הלא מערבי . מאמרה הקלאסי של דניז קנדיוטי על "עסקאות פטריארכליות " מניח את היסודות לחשיבה המאתגרת את התפיסה המהותנית של קטגוריות תרבותיות המסדירות את היחסים בין גברים לנשים . קנדיוטי , כמו החוקרת ההודית צ ' נדרה טלפדה מוהנטי במאמרה " תחת עיניים מערביות : הגות פמיניסטית ושיחים קולוניאליים " ( מוהנטי , [( 1988 ] 2006 טוענת כי אין לראות בנשים מקשה אחת , אלא יש לבחון את הצטלבות הזהויות השונות המרכיבות את קהילת הנשים . אי - אפשר להפריד בין מגדר כקטגוריה וכתהליך לבין סוגיות של מעמד חברתי , כלכלי ופוליטי . נשים לעתים מתנגדות לדיכוי ולעתים משתתפות במערכי הכוח והדיכוי . את היחסים המגדריים , טוענת קנדיוטי , יש לפענח בהקשר היסטורי וחברתי ברור . נשים ממעמדות וממרחבים שונים מגיבות בדרכים שונות להתנסויות חברתיות ומפתחות אסטרטגיות התמודדות שונות עם " הסדרים פטריארכליים " . נשים וגברים הם קטגוריות המתעצבות ופועלות באופן שונה בתוך ולמול משטרי דעת . כפי ששאלו האתונאים על ספינת תזאוס - האם היא אכן היא - כך יש לשאול על הקטגוריות המארגנות את הידע ואת הסדר החברתי ובעיקר על שלד הספינה , דהיינו ההקשר שבו הן פועלות . מאמרה של סאבא מחמוד מבוסס על מחקר אתנוגרפי בקרב נשים במסגדים של קהיר . על סמך עולם מושגים חדש שהיא שואבת משדה מחקרה , מבקשת מחמוד ליצור שפה חדשה שתשמש את הדיונים על אודות היחסים בין הדת ( אסלאם ) למדינה ( מצרים ) . טענתה המרכזית היא שההבחנה בין אתיקה לפוליטיקה , המקובלת בתיאוריה הפוליטית הליברלית , זרה לעולם המושגים והדמיון של החברה המצרית ולכן אינה מאפשרת דיון מעמיק ופורה על החברה במצרים . האקטיביזם של נשים במסגדים הוא פוליטי , אולם השיח המקובל אינו מסווג אותו ככזה וכך הוא מחמיץ את ההשלכות הפוליטיות של התנועות הדתיות . הדיון בנשים ובפרקטיקות הטקסיות והאתיות שלהן , טוענת מחמוד , הוא חיוני להבנת קטגוריות היסוד של החברה המצרית , אולם כדי שיוכלו לעמוד על כך נדרשת מהחוקרים המערביים פתיחות לשילוב תחומים שהודרו מהשיח הפוליטי , כגון מוסר ואתיקה . אם כן , מחמוד לא רק מבקשת לבחון את גמישותן של הקטגוריות החברתיות במרחבים משתנים , אלא גם דורשת לשנות את ההגדרות המקובלות של מהו הפוליטי בשיח הליברלי . עבודותיה של מחמוד שימשו במידה רבה השראה למחקריה האתנוגרפיים החשובים של תמר אלאור על נשים , דת ודעת בישראל ( אלאור . ( 2006 ; 1998 ; 1992 לא רק קטגוריות חברתיות משמשות שחקניות משתנות , אלא גם הטקסטים שבהם הן משחקות , פועלות ומאתגרות . טקסטים אלו מתפרקים ונבנים מחדש בעשייה הנשית . מאמריהן של יעל שנקר ושל ענת לפידות - פירילה מדגימים את האופי ההטרוגלוסי של טקסטים שנכתבו בידי נשים בשני הקשרים שונים . הטקסט

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help