sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בחברות בנות זמננו כקטגוריות נתונות , ואולם בה בעת הגדרתה של כל אחת מהן - ולא כל שכן שאלת טיב היחסים ביניהן - שנויות במחלוקת במחקר . טענתנו היא שקורותיה ( הן כמבנה והן כרונולוגית ) של כל אחת מקטגוריות הזהות הנדונות בספר רבות ומשתנות . גם היחסים ביניהן משתנים . כל אחת מהקטגוריות החברתיות והפוליטיות הללו משייטת במרחבים שונים , חוצה גבולות כל העת ומקבלת מתוך כך משמעות חדשה . ואף על פי כן , הן השחקנים בשדות הנחקרים והן החוקרים נוטים לראות בהן קטגוריות מוגדרות היטב , מובחנות ומהותניות . השדה האמפירי שבו ביקשנו לבחון עמדה תיאורטית זו הוא המזרח התיכון . מאחר שמשתתפי הסדנה היו חוקרים ישראלים , מטבע הדברים השדה הישראלי זכה ליתר תשומת לב . סוגיית המגדר במדינות הלאום במזרח התיכון נדונה רבות במחקר . משנות השמונים ואילך ראו אור מספר לא מבוטל של מחקרים בנושא , בעיקר בהקשר של המרחב האסלאמי , המתואר לא פעם כמרחב הנקרע בין מסורת לשינוי , בין עולם דתי הדבק בעבר לבין הרצון להשתייך לעולם המערבי המודרני . כתיבה זו הייתה חלק מהניסיון לתת קול לנשים בזירות הפוליטיות ולתקן בתוך כך את התדמית כאילו הן הודרו לחלוטין ממוקדי הכוח הציבוריים במרוצת ההיסטוריה . דוגמה חלוצית למגמה זו היא ספרה של לסלי פירס ( Peirce 1993 ) על ההרמון האימפריאלי , השופך אור חדש על הפוליטיקה העות 'מאנית ועל מקומן המרכזי של הנשים בה . נוסף על מחקרים מסוג זה , המבקשים לתקן אפליה בתחומי הזירות הפוליטיות והמוסדיות , נערכו בשני העשורים האחרונים גם מחקרים רבים על נשים במבנים חברתיים מצומצמים יותר - במסגרת השבטית , הקהילתית והמשפחתית . מחקריהן של ג ' ודית טאקר על נשים במצרים במאה התשע - עשרה ( Tucker 1985 ) ושל מרגרט מריוות ' ר על משפחה וחברה בחלב בתקופה העות ' מאנית ( Meriwether 1999 ) שיקפו את המגמות הרווחות בחקר ההיסטוריה של האזור וגילמו את המעבר מהיסטוריה פוליטית להיסטוריה חברתית - כלכלית . גם במחקר האקדמי בישראל הפכה ההיסטוריה של נשים לתחום ידע מקובל , כפי שמעידים שורה של פרסומים שראו אור בעברית , ובהם הספר נשים ומגדר במזרח התיכון במאה העשרים בעריכת רות רודד ונגה אפרתי ( , ( 2009 והספר נשים במזרח התיכון : בין מסורת לשינוי בעריכת עפרה בנג ' ו ( . ( 2004 המחקרים החדשים ביקשו לתקן את המצב הקיים שבו נשים נעדרות מהבמה ההיסטורית האקדמית במערב , ובחלקם יש אף הצעה לסדר יום מחקרי פמיניסטי ברוח רעיונותיהן של ג ' ואן סקוט ( Scott 1996 ) ואחרות ( ראו למשל מלמן . ( 1993 ואולם , בספרים שהופיעו בעברית בולט היעדרה של ישראל כאחד ממושאי המחקר . היעדר זה מעיד על הנחה לא מוצהרת של המחקר האקדמי , שלפיה ישראל איננה חלק מהמזרח התיכון אלא מהעולם המערבי בלבד . בכך מתעלם המחקר מקבוצות חשובות של האוכלוסייה בישראל הנטועות בהיסטוריה של האזור . יתר על כן , גם מרבית הספרים העוסקים בנשים בישראל אינם ממקמים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help