sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ומלואה וחוקות צבא חליפותיה , תמונת ה ' לנגד עיני . מידי ישוטטון עיני על פני תבל הזאת , מדי אתבונן לחיל תמורות וסדרים אשר שם יוצרה בה מעת היבראה אז הגות [ = יהגה ] ליבי תבונות על חסד אלוהים , גודלו , טובו וחכמתו ; אז תאחז לקסת ידי , ואת אשר הומה לי בקרב ליבי יעבור פי עטי , להעיר גם אוזן עמי בלימודים אלה ( ארטר . ( 62 - 61 , [ 1858 ] 1996 שלא כמו הנביא , החוזה והרואה - אך בעיקר שלא כמו נביאי השקר של החסידות ( שם , - ( 62 ארטר פונה אל התבונה , מתקין את קסת הדיו , ומקשיב להמיית לבו של הפרט היודע " לחזות בתבל " . האל נזכר כמובן בדבריו של הצופה , ואולם הופעתו אינה מתוארת עוד כהתגלות נשגבת וסמכותנית . אדרבה , " תמונת ה "' העומדת לנגד עיני המשכיל עולה ישירות מתוך " הגות ליבו " של הצופה , המסוגל להבין את " חסד אלוהים , גודלו , טובו וחכמתו " , ואף רשאי לפרשו וליישמו על פי צווי השכל . התוקף האוניברסלי של הצופה לבית ישראל מבוסס אפוא על תנועה , או טלטלה , רצוא ושוב בין המצב ההיסטורי האימננטי ( " תבל ומלואה , וחוקות צבא חליפותיה " ) לבין הרציונליות הטרנסצנדנטית ( " תמונת ה "') . הצופה חוזה בחוכמה האלוהית , שהרי עיניו " ישוטטון " על פני התבל ; רוצה לומר , החוכמה האלוהית באה לידי ביטוי בהיסטוריה . לכן , כך מאמין ארטר , ההיסטוריה צריכה להיות נושא הלימוד העיקרי והחשוב ביותר בתנועת ההשכלה . בניגוד לכמה ממשכילי ברלין ( כגון סטנוב , מנדלסון ווייזל ) , שאחזו בדת הטבעית והדגישו בעיקר את גילום חוכמתו של האל בטבע , ארטר ( וכמוהו נחמן קרוכמל [ רנ " ק ]) נוטה להדגיש את הופעת התבונה האלוהית בהיסטוריה . הסאטירה "חסידות וחכמה " , שמתמקדת באירועים היסטוריים עכשוויים ( שם , , ( 84 - 83 זונחת למעשה את תמונת העולם של הדת הטבעית , ופוסעת לכיוון ההיסטוריציזם הדיאלקטי מבית מדרשו של הגל . התבוניות של האל מתגלמת פחות בטבע , ויותר בהיסטוריה ובחברה - האחר המובהק ביותר של האלוהות . ההיסטוריה הופכת להיות תבונית ( כלומר מיושבת עם תמונת אלוהים ) כאשר הצופה תופס חלקים אחדים מתוכה כנושאי משמעות תבונית ומתקדמת , וחלקים אחרים כנושאי משמעות אירציונלית וראקציונית . זהו יסוד הביקורת הנוקבת והלעגנית שארטר מטיח בתנועת החסידות . האינטלקט של הצופה , ה " אוחז בקסת הדיו " והרואה את " תמונת ה "' העולה מתוך ההיסטוריה האנושית , אינטלקט זה מאפשר לו לדעת בוודאות כי חלק נכבד מאוד מן ה " עם " שאליו הוא מפנה את דבריו לוקה בטעויות פילוסופיות , בתככנות כלכלית , ובשחיתות מינית ומוסרית . האינטלקטואל הזה , הצופה לבית ישראל , מתיימר להחזיק בידו אמת מידה מוצקה שתסייע לו לשכנע את קוראיו בעומקה של האירציונליות החסידית . מאזני המשקל הפלאיים שלו מן הסאטירה " מאזני משקל " ( שם , , ( 70 - 64 ממש כמו חלומותיו הנבואיים של הצופה ( באחד

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help