sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בכל הדוגמאות האלה נראה שהסיבה לכך שה " עם " מטה אוזן לביקורתו של הצופה לבית ישראל נעוצה בשני גורמים : נמעני ביקורתו של הצופה לדורותיו מתרשמים מן האינטלקט המחודד שלו , מן התבונה המאוזנת והבלתי מוטה שלו , ומעטו המהיר והשנון . ואולם לא פחות מכך , אמינותו של מבקר התרבות ההומניסטי נשמרת ומאושררת בתרבות העברית למן תקופת ההשכלה בגלל תכונה אחרת , שלא בהכרח מתיישבת עם התכונות הקודמות : כוונתנו להיכרות אורגנית עמוקה של הצופה עם מצבו הממשי של העם על כל שכבותיו . בהיותו " מבקר טרנסצנדנטי " , על פי המינוח של תאודור אדורנו ( , ( Adorno 1967 , 31 הצופה לבין ישראל נדרש להיות אינטלקטואל אוטונומי , מורם מעם . ואולם בד בבד הוא נדרש להוכיח ידיעה מבפנים , ידיעה משכנעת , המלווה באמפתיה , של המצב החברתי וההיסטורי של בני עמו . הנורמה של הצופה לבית ישראל נעה אפוא בין שימור של עמדה ביקורתית רציונלית לבין האמפתיה העממית . השילוב המתוח בין רציונליות חותכת להיכרות אינטימית - בין " שחוק " סאטירי ל " דמע " אמפתי , אם נשתמש במונחיו רבי ההשפעה של גרשון שקד ( - ( 191 - 173 , 21 - 13 , 1965 ממצה את תחום הפעולה הפוליטי והאסתטי של הצופה לבית ישראל בהיסטוריה של הספרות העברית החדשה . אפשר לומר כי בתקופת ההשכלה כתבו מבקרי התרבות קטגוריה ללא סנגוריה , והסתפקו , כדברי ברוך קורצווייל , בהטפה תיאורטית ומופשטת ( קורצווייל (; 174 , 36 , 28 , 1965 לעומת זאת , בתקופת התחייה , ועם עלייתו של מנדלי מוכר ספרים לבמת הספרות העברית , נוצרה ביקורת המדגישה יותר את הקוטב האחר , את האמפתיה ואת ההשתייכות . הקדמתו של ארטר לאוסף הסאטירות האנטי - חסידיות שלו ( " תכונת הצופה " , ארטר ; 63 - 61 , [ 1858 ] 1996 ראו גם שהם , 1982 בעיקר עמ ' 105 - 79 ) היא דוגמה מובהקת לשילוב מתוח - לעתים מוצלח ולעתים חורק - בין נקודת מבט ארכימדית וחיצונית לבין ידיעה משתתפת , ילידית , של המצב החברתי . מצד אחד הצופה של ארטר מרמז כי דבריו הביקורתיים אמורים לשקף את האינטרסים של האומה היהודית כולה ( " להעיר את אוזן העם " ) . מצד אחר הוא טוען כי דבריו שואבים את סמכותם מן התבונה . אם כן , דבריו של הצופה , הכרעותיו והמלצותיו , משלבים את האינטרס של העם היהודי עם התוקף המוחלט של התבונה האנושית , כאילו היו שני צדדים של אותו המטבע . האינטלקט החופשי של הצופה האידיאלי מקיף במבטו את הכוליות החברתית באופן המאפשר לו לשקלל את האינטרסים של האומה כולה , גם כאשר יש בהם כדי לפגוע באחד מחלקיה . ארטר גם מבדיל בין הצופה המודרני , שעיניו נשואות אל התבונה ומתבוננות בפרטי המציאות , ובין הנביא הקדמוני , שאוזניו היו כרויות לדברי האלוהים : ואנוכי לא אשים פני כחלמיש לאמור לעמי , גם אנוכי בנביאים . קודש הוא לי שם אלוהי , מדבר דבר בשם ה ' אשר לא ציווה . לא רואה אנוכי , לא חוזה אנוכי , אולם צופה הנני לך בית ישראל - עין בעין לא נראה אלי האלוהים מעולם , אולם מידי אחזה תבל

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help