sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ואמונה אלון . היוצרים הדתיים - לאומיים , מדגישה שנקר , אינם מסתפקים בעמדה שולית בשיח הישראלי . לדבריה , לעומת " פירוק הסמלים " הפוסטמודרני והפוסט - ציוני הם מציעים " אחדות , חזרה אל הסמלים ואל האידיאה השלמה , כנגד מה שנתפס כאיום על הבית - הלאומי לא פחות מן הפרטי " . ואולם לצד העמדה הארכי - הגמונית הזאת מעלה הקריאה השהויה של שנקר ברומן של לרמן ובסיפור קצר של אלון תמונה ספרותית ופוליטית מורכבת של יחסי מעמד ולאום . לטענתה , תמונה זו היא " בבחינת מראה לא רק של הציבור הדתי לאומי בישראל אלא [ ... ] גם של הקהילייה הלאומית כולה " . יהודה שנהב קורא את ספרו של א " ב יהושע שליחותו של הממונה על משאבי אנוש מתוך זיהוי התשתית התיאולוגית הפוסט - חילונית בעולמו הביורוקרטי של התאגיד הכלכלי . המושג " שליח " משמש אותו לאיתור היסוד התיאולוגי במשימת הכפרה שמטיל בעל מפעל על עובדו הבכיר . הדיון של שנהב ביחס המורכב שבין השגחה ובין הפקרה של הריבון מאפשר לו לסרטט תמונה מורכבת של קטגוריית המעמד על רקע המציאות בישראל - מציאות של כיבוש ושל הגירת עבודה . ביסודו של דבר המאמר מתחקה על תהליך הכניסה ההדרגתית של התאגיד הכלכלי אל המרחב שהפקירה המדינה . הוא בודק כיצד התאגיד הכלכלי והמדינה מכוננים זה את זה באמצעות התיאולוגיה , וכיצד הכלאות אלה מוצגות כאפשרות תרבותית של המצב הפוסט - חילוני . לבסוף , נסים ליאון מציע קריאה סוציולוגית לספרו של חיים סבתו כעפעפי שחר . ליאון רואה ברומן " מתווה נגדי " המעמיד חלופה מזרחית לציונות הדתית , ומדגיש כי גיבורו הפשוט והמעמיק חדור של הרומן מבטא הרבה יותר מגעגועים נוסטלגיים לדתיות מסורתית שקרסה בעקבות המודרניזציה : עזרא סימן טוב , גיבורו של סבתו , מגלם התנגדות שקטה ואמיצה למגמות ריאקציוניות -כריזמטיות שהשתלטו על הציונות הדתית . אם כן , כעפעפי שחר אינו מעשייה מזרחית-ירושלמית נוסטלגית גרידא , אלא לקח פוליטי קולקטיבי שנמעניו העיקריים הם אנשי הציונות הדתית , " החשופים לשינויים שתנועות דתיות כריזמטיות מבקשות לחולל בחיים הדתיים בשמן של בשורות למדניות , חינוכיות , אתניות , לאומיות ולאומניות " . מרבית המאמרים הכלולים באסופה זו מבוססים על דיונים שנערכו בפורום ללימודי חברה ותרבות בישראל במכון ון ליר בירושלים , בשנים . 2008 - 2007 בראש הפורום עמדו חנן חבר ויוסי יונה . חברי הפורום בשנה זו היו אמיר בנבג ' י , דרור משעני , חנה סוקר - שווגר , יובל עברי , יהודה שנהב ויעל שנקר . העורכים וחברי הפורום מודים לרכזת הפורום רונה ברייר - גארב על הסיוע בארגון עבודת הפורום ובאיסוף מאמרי הקובץ . תודתנו שלוחה גם לראש מכון ון ליר , פרופ ' גבריאל מוצקין , ולראש מחלקת הפרסומים של המכון , ד " ר טל כוכבי , על התמיכה בעבודת הפורום ובהוצאת הספר . תודה מיוחדת לקוראים-

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help