sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

- מייצג את ההיבט העממי והמעמדי , באמצעות התקה ספרותית מופתית של אירועי העבר אל עימותי ההווה . בלב מאמרו של חבר ניצב אפיונו של התפקיד שנודע לתיאולוגיה בתיווך בין הקוטב הלאומי לקוטב המעמדי של הציונות הסוציאליסטית . המאמר נחתם בבחינת משמעותה הסמלית של ירושלים , ובהצגת ניצחונה של הממלכתיות על המעמד . מאמרו של יובל עברי עוסק ברומן תל אביב מזרח מאת שמעון בלס ( הרומן נכתב ב - 1966 אך ראה אור ב - . ( 1998 עברי מדגיש את כוחו של הרומן , בזמן כתיבתו , בתיאור פרקטיקות של התנגדות יומיומית כלפי אסטרטגיות השליטה של המדינה הריבונית וכלפי האתוס הלאומי הרשמי , המאשרר אותן . הרומן מתרחש בשכונת התקווה בתל אביב ומתאר את מרחב השכונה כחלל פנוי מריבונות , שהמדינה אינה מצליחה לחדור לתוכו . הרומן מייצג את ניסיונו של בלס לפרק את הקשר החד - ערכי שבין הספרות והשפה העברית לבין הטריטוריה ולהציע במקומו יחס מורכב ומפוצל בין הריבונות הלאומית לבין הספרות העברית . הפרקטיקות העולות מן הרומן חושפות , כדברי עברי , " מבנה ריבוני לא יציב , מקוטע ומחורר " . אמיר בנבג ' י מייחד את מאמרו לדוד כנעני , אחד הדוברים המרכזיים של הביקורת הריאליסטית - סוציאליסטית , שפרחה בשנות החמישים של המאה הקודמת . בנבג ' י דן בניסיונו של כנעני לגשר בין מחויבותו לתפיסת ההיסטוריה הפרוגרסיבית של המרקסיזם - לניניזם - שלפיה על הספרות לסייע בקידום ההכרה המעמדית הפרולטרית - לבין המאפיינים הכאוטיים והניהיליסטיים של הטקסט הספרותי בהיותו ביטוי של עולם אינדיווידואלי . הגותו של כנעני אינה מקפיאה את הניגוד הזה ; היא מציעה מנעד מקורי ולא צפוי של התערבויות פוליטיות באחת ההיררכיות המרכזיות שאפיינו - ועדיין מאפיינות - את מחשבת הספרות העברית . פרשנותה של חנה סוקר שווגר לספרו של אמיל חביביהאופסימיסט בתרגומו של אנטון שמאס מראה איך הטקסט הספרותי של חביבי מצליח לייצר , לשכפל , ולמעשה לפוצץ מבפנים את יחסי הכוח הקיימים בין המדינה היהודית לבין הפלסטינים אזרחי ישראל . הטקסט של חביבי מטפל ביחסים אלה הן כיחסים מעמדיים הן כיחסים לאומיים , ולמעשה פועל את פעולתו בהתרוצצות אידיאולוגית וכוחנית בין שני ההיבטים האלה . התמקדותה של סוקר -שווגר בשאלת המימזיס הספרותי ( הן כייצוג מציאות הן כחיקוי תרבותי ) שוללת באבחה פרשנית אחת את המימזיס האריסטוטלי הקלאסי ואת " החיקוי המתחרה " של אחד העם . בקריאתה בטקסט של חביבי היא מציגה במקומם את החיקוי הספרותי על דרך הפארסה ואת החיקוי התרבותי כ " מימיקרי " , ובכך מצביעה על כוחה הייחודי של יצירתם העברית המשותפת של חביבי ושמאס . מאמרה של יעל שנקר בוחן מקרוב את הופעת הזהות והמעמד בטקסטים ספרותיים של יוצרים דתיים - לאומיים , ומתמקד בשני יוצרים - שמואל לרמן

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help