sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בחרנו להציג לפניכם את המאמרים לפי הסדר הכרונולוגי של הופעתן של היצירות העומדות במרכזם . מאמרו של דרור משעני פותח את הדיון בקריאה בספר הקבצנים למנדלי מוכר ספרים ומדגיש את ההיבט המעמדי בו . מאמרו של משעני פועל הן כקריאה טקסטואלית צמודה של הטקסט המנדלאי - היינו קריאה ב " טקסט " שטוח המזמין ביצועים ותזמורים מחודשים , ולא ב " יצירה " שיש לה היסטוריה ויוקרה - הן כהצעה תיאורטית וקונקרטית לפרשנות לא לאומית ולא מלאימה של כתבי סבה של הספרות העברית החדשה . מאמרו של שי גינזבורג עומד על הופעתו של המעמד כהיסט ( trope ) רטורי בהגותם של שני כותבים מרכזיים במחנה הציונות הפועלית : דוד בן - גוריון ומאיר יערי . גינזבורג מראה כיצד השקפתם הפוליטית של בן - גוריון ושל יערי על יחסי הלאום והמעמד מתעצבת באמצעות מבנים ספרותיים דוגמת ה " סמל " : הופעתו המרומזת או הגלויה של הסמל במאמריהם מסייעת להעלים עימותים מעמדיים או להדגישם בתוך הגוף הלאומי . גינזבורג מנהל דיאלוג מתוח עם ביקורתו של זאב שטרנהל על מורשת הציונות הסוציאליסטית , ומראה כיצד הרטוריקה של בן-גוריון ( " בעלי הבית האמיתיים של הארץ הינם פועליה " ) , גם כאשר היא מעמדית ו " אוניברסלית " כהגדרתו של שטרנהל , עשויה להכיל רכיבים פוליטיים דורסניים כלפי מי שאינם מסוגלים או אינם מעוניינים להתעלות לדרגת " פועלים " או " חלוצים " . מאמרה של דולי בן חביב עוסק בצומת שבין הייצוג המעמדי לבין הייצוג המגדרי והאתני . בן - חביב בוחנת את ייצוג האישה התימנייה בקרב כותבות בנות העלייה הראשונה ( חמדה פוחצ ' בסקי , נחמה בן - יהודה , חנה בולוטין ) ובקרב כותבים גברים שפעלו בתקופה מאוחרת יותר ( אביגדור המאירי , יהודה בורלא , חיים הזז , לוי אריה אריאלי ) . ספרות זו , טוענת בן - חביב , מעצבת את האישה התימנייה כ " סוכנת תרבות " דווקא , כלומר כמי שמסייעת לקהילה התימנית לאמץ את ערכי הנאורות המערבית . ואכן , ההבדל הקבוצתי שעולה מן הספרות שמנתחת בן - חביב הוא בראש ובראשונה הבדל אתני - תימנים לעומת אשכנזים - ולא מעמדי . לדבריה , הפירוש הספרותי של הסדר החברתי והתרבותי בקורפוס שהיא בוחנת הוא לעתים מעמדי , אך הוא בעיקרו תרבותי . הוא צומח פחות משאלות מעמדיות ויותר מעימותים בין דת לחילוניות , בין גישות פטריארכליות לגישות שוויוניות כלפי נשים , ובין " פרקטיקות ריפוי נחשלות " לבין "רפואה מודרנית הנשענת על חשיבה מדעית " , כדבריה . חנן חבר מציע קריאה פוליטית מפורטת ברומן היסטורי פרי עטו של משה שמיר , מלך בשר ודם . חבר מפרש את האלמנטים התיאולוגיים -פוליטיים והמעמדיים העולים מן העימות בין אלכנסדר ינאי , המלך החשמונאי , לבין שמעון בן שטח . ינאי מעוניין לשרור על עמו כ " מלך יחיד לאלוהיו " ולגייס לשם כך מערך תיאולוגי - פוליטי המבשר את הממלכתיות הלאומית ; מנגד , שמעון בן שטח - המבטא ברומן את קולם של הפרושים ואת האינטרסים של דלת העם

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help