sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נסים אלוני הנסיכה האמריקאית , שהוצג בתיאטרון העונות , ב-1963 בשיאו של תור הזהב ביחסי ישראל–אפריקה , כמו קיפלה בתוכה את הסיפור כולו , על שלל תשוקותיו וסתירותיו : פלשתינה , הסביר אלוני , היא בסך הכול "ארץ קטנה באפריקה המשתחררת . קנאים מאוד . הרבה פולקלור" ( אלוני . ( 27 , 2002 רובו של הספר מתמקד כאמור בשנות ההרפתקה האפריקנית של ישראל , כלומר מתחילת שנות החמישים של המאה העשרים ( שבהן נבעו ביבשת הבקיעים הראשונים שהובילו לדה-קולוניזציה ) ועד אמצע שנות השבעים ( וניתוק היחסים הדיפלומטיים בין ישראל למרבית מדינות אפריקה . ( אבל בטרם נפנה לתקופה הזאת עלינו להתחקות , ולו בקצרה , אחר כמה הרפתקאות אפריקניות שקדמו לה , אשר בלעדיהן קשה להבין אל נכון את מרכזיותה של "אפריקה" בתרבות העברית . הפרק הראשון יעסוק אפוא בשלוש אפיזודות : מקומה של אפריקה בכתיבתו של תיאודור הרצל במפנה המאות ; סיפורה של המשלחת הציונית שנשלחה ב-1904 למזרח אפריקה כדי לסקור את השטח שהוצע לקונגרס הציוני ( ובעיקר סיפורו של נחום וילבוש , היהודי היחיד במשלחת (; ומסעו של נחום גוטמן לאפריקה , ב-1934 כפי שהונצח בספרו בארץ לובנגולו מלך זולו . ( 1939 ) בכל אחת משלוש האפיזודות הללו אבקש לבחון שלושה עניינים מרכזיים . הראשון הוא סוגיית צבעו של הגוף היהודי והאופן שבו המפגש עם "היבשת השחורה" עשוי כביכול לקבע את הלובן החמקמק , הבלתי יציב , המאיים לשבש את תהליך ה"התמערבות" של הגוף הציוני הדרוש לתחייה הלאומית . השני הוא שאלת הזיקה בין ארץ ישראל לבין המרחב האפריקני כפי שהיא משתקפת באתוס החלוציות ועבודת הכפיים , והאופן שבו זיקה זו מאירה היבטים קולוניאליים במחשבה הציונית . העניין השלישי הוא מעין שילוב בין השניים הקודמים : טיבה של ההרפתקה האפריקנית - המנוסחת בצורתה הצלולה והמפורשת ביותר בהזיותיו של סומכי , העורג למצוא את עצמו "בודד ואמיץ בין המון ילידים צמאי-דם" - ויכולתו ( או חוסר יכולתו ) של הנוסע הציוני להפנים את ההרפתקה הזאת ולהתענג עליה , כלומר לעשות חיקוי קולוניאלי כהלכתו . המירכאות הנלוות לתיאור של גולדה מאיר '" ה ) הרפתקה' האפריקאית שלנו ( " נועדו לכאורה לסייג את השימוש בשיח ספרותי-ילדותי כדי לתאר את מפעל הסיוע הנאור והמתקדם ; ואולם מה שמצטייר לעתים קרובות כיחס זהיר או אמביוולנטי כלפי ההרפתקה האפריקנית והרזוננס הקולוניאלי שלה חיפה לאמתו של דבר על חרדה שמקורה ברלוונטיות העמוקה של ההרפתקה הזאת לתרבות הישראלית . בגילומה המזוקק ביותר מדובר בדמיון אפשרי בין האידיאולוגיה והפרקטיקה של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help