sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חייה הלא-ממומשים של האומה" - תורגמה לסדרה ארוכה של חלומות בהקיץ ומסעות , טקסטים ומיזמים . שיאו של התהליך הזה התרחש בימי מעורבותה האינטנסיבית של מדינת ישראל ב"אפריקה המתעוררת" בשנות השישים - '" ה 'הרפתקה האפריקאית שלנו , " במילותיה של גולדה מאיר . ( 231 , 1975 ) ישראל הציעה סיוע טכני וצבאי לאומות האפריקניות שזכו בעצמאות ובתמורה ביקשה את ידידותן ואת תמיכתן הדיפלומטית . מעורבותה של ישראל באפריקה , על ביטוייה במגוון עצום של זירות תרבותיות , מאפשרת לנו לבחון מזווית חדשה את יסודותיו הסותרים של האתוס הישראלי : מצד אחד , כמו המדינות האפריקניות הצעירות , גם ישראל ראתה את עצמה כאומה שהשתחררה מעולו של כיבוש קולוניאלי ; מצד אחר , בפעילותם באפריקה , שתוארה לעתים קרובות כשליחות מתרבתת , הרבו הישראלים להשתמש בשיח בעל מאפיינים קולוניאליים בוטים . היסטוריונים , סוציולוגים , כלכלנים , אנשי מדע המדינה וחוקרי ספרות ותרבות - כולם עסקו בשנים האחרונות בהרחבה בשאלת הזיקה בין ציונות לקולוניאליזם : חוקרים השתמשו בתיאוריות פוסטקולוניאליות כדי להתחקות אחר שאיפותיה הטריטוריאליות של התנועה הציונית , מקומה של המחשבה האוריינטליסטית בספרות העברית , או תפקידן של תפיסות גזע והגזעה אירופיות בעיצוב יחסו של הממסד הציוני כלפי ה"אחר" הלאומי , האתני והמגדרי . ספרי מבקש להצטרף אל הקורפוס הביקורתי הזה על ידי הפניית המבט אל אפריקה עצמה , אל אפריקה ממש - מקום שהדיבור הישראלי בו איננו רק מוקצן יותר וחסר עכבות , אלא גם נדרש שוב ושוב לנסח את טיב הקשרים בין המפעל הציוני לבין מורשת הקולוניאליזם האירופי . כפי שנראה , הדיבור על אפריקה ואליה מהווה השתקפות רבת עוצמה של מתחים ועימותים בתוך ישראל עצמה . חשוב להבהיר אפוא כבר בפתח הדברים : אין זה ספר על אפריקה וגם לא על היחסים בין ישראל לאפריקה . זהו ספר הבוחן כיצד הצטייר המפגש עם היבשת בזירות שונות בתרבות הישראלית ומה אפשר ללמוד מייצוגיה של אפריקה בזירות הללו על האופן שבו דמיינו הישראלים ( או ליתר דיוק , ישראלים ) את עצמם : את מדינתם , ארצם , זהותם וגופם . אפריקה , יותר מכל מרחב גיאוגרפי ותרבותי אחר , חשפה את כמיהתה של מדינת ישראל לכונן את עצמה כמרחב מערבי , אירופי , לבן - אבל גם את מה שהכמיהה הזאת ביקשה להסתיר או להדחיק . ישראלים הרבו לעמוד על קווי הדמיון בין ישראל למדינות אפריקה המתעוררת ; אך לעתים קרובות , נכונותם להודות בקיומה של אנלוגיה שטחית לא נועדה אלא להצביע על התהום העמוקה באמת שהייתה פעורה , לדעת הישראלים , בינם לבין האפריקנים . אלא שדווקא פעולת ההכחשה הזאת ( כלומר ניסוח השוואה רק לצורך שלילתה ) הסגירה בסופו של דבר דמיון מופלג ביניהם , דמיון שהתרבות הישראלית התקשתה להכיל . הערת אגב קונדסית במחזהו של

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help