sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

המבט של העיסוק בכישלון האפשרי והצפוי שלה . נקודת המוצא שלו היא ההבנה שההכרה במכשולים שבהם כרוך מימושן של התשוקה להעיד ושל החובה להיות לעד הייתה חלק בלתי נפרד מן המאמצים להקנות לעדות עמדת השפעה בחיים הציבוריים . לטענתי , עלייתה של העדות במאה העשרים חבקה שתי מגמות סותרות : מצד אחד , הקידום של מה שניתן לכנות " סמכות הניסיון " , כלומר של התביעה להקנות לחוויותיהם הבלתי אמצעיות של קורבנות , לוחמים או פעילים כפי שהן מתוארות בסיפור העדות מעמד מועדף כמקור לאמת מוסרית ופוליטית ; מצד שני , ההבנה כי הניסיון הוא בסיס רעוע לעדות טובה וכי מעשה העדות אינו יכול להסתמך אך ורק על התרגום הספונטני שלו לכלל סיפור או דיווח . בזמן שהאטרקטיביות של העדות הלכה וגדלה , התחדדה גם ההתייחסות לעדות כאל בעיה - כאל מעשה המעורר קשיים ומחייב תשומת לב מיוחדת . מי שקידמו את העיסוק בעדות על שני היבטיו היו ברוב המקרים עדים בעצמם , שביקשו לחדד את מטרותיו של מעשה העדות , להגדיר את מיקומו המובחן בשדה הפוליטי ולפרט כיצד עדות אותנטית אמורה להיראות , וכל זאת כדי להגביר את תהודתו הציבורית של מעשה העדות . כך , הפרובלמטיזציה של העדות לא הפריעה לה להתאזרח בחיים הפוליטיים , ואף אפשרה לה למלא תפקיד משמעותי ורב -ממדי יותר במסגרתם . הספרות הענפה על עדויות אסון ומלחמה אמנם הקצתה לעדות את מקומה האתי והפוליטי הראוי בהיסטוריה העקובה מדם של העת הזאת , אך לא ידעה להסביר בצורה מורכבת ומקיפה דיה מהן אותן תכונות פונקציונליות של מעשה העדות שלהן צריך לייחס את המעמד הנכבד שלו . למשל , הסוציולוג הצרפתי רנו דולון הכתיר את העד כמקבילה העכשווית של הנביא , בטענה שקריאת ההשכמה שהוא משמיע מפנה את הזרקור אל התולדות המוסריות של אירועים היסטוריים , מאפשרת לבחון מחדש דוקטרינות אידיאולוגיות , ותובעת לעשות שימוש פעיל בכושר השיפוט . בדומה לכך הוזכרו עדים גם כמקור לא אכזב ל " סיפורים עצובים וסנטימנטליים " , שלטענת ריצ׳רד רורטי ממלאים תפקיד חיוני בהרחבת גבולות הדמיון ומעוררים את הרגש המוסרי ואתו את העניין ההומניטרי בזולת . אך ככלל , ההתייחסות האוהדת הזאת לתפקיד שהעדות מילאה ומוסיפה למלא בהרחבתם של מפות הרדאר המוסריות ושל הדמיון הפוליטי התעלמה מכך שלצד דימויים וסיפורים מרגשים ולצד התרעות מהדהדות , עדים הם גם מקור למחשבה ביקורתית מעמיקה על עבודת הזיכרון ועל עבודת ההצלה שבה הם משתתפים . כאשר . 4 על סמכות הניסיון ראו Scott , The Evidence of Experience , p . 776 Dulong , Le T י moin Oculaire , p . 16 . 5 Rorty , Human Rights , p . 119 . 6

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help