sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מלכת המדעים של ימי הביניים וראשית העת החדשה - איננה מקובלת במדע המודרני , שכונן מתוך דחיית הפרדיגמה התיאולוגית . אולם בניגוד למרבית הדיסציפלינות האקדמיות כיום - ובכלל זה מדעי הטבע ומדעי הרוח והחברה , הדוחים בכל תוקף פרדיגמות תיאולוגיות ( למשל את תורת התכנון התבוני ) - בחקר הדתות עדיין מקובלת ההנחה שמפגש מיסטי בין האדם לאלוהות הוא גורם המסביר תופעות חברתיות , היסטוריות ותרבותיות . לטענתי , ההיגיון התיאולוגי הנעוץ בשימוש בקטגוריה " מיסטיקה " מכתיב ומעצב את פרקטיקות המחקר של השדה האקדמי המוקדש ל " מיסטיקה היהודית " . כפי שאראה בפרקי הספר , הגדרת גבולות שדה המחקר , מתודות המחקר הנהוגות בו , הערך הסימבולי של המחקר והמטרות שהוא שואף לקדם נקבעים במידה רבה באמצעות הפרדיגמה התיאולוגית המכוננת שלו . גם השינויים שחלו בשדה - פרספקטיבות וכיווני מחקר חדשים ושינויים תיאורטיים ומתודולוגיים - מושפעים מאוד מההיגיון התיאולוגי של השדה ומבטאים שינויים בהנחות ובאידיאולוגיות התיאולוגיות של החוקרים . בפרקי הספר אבקש לחשוף את תהליכי כינונה של הקטגוריה "מיסטיקה יהודית " , להבהיר את הגורמים שהביאו לבניית שדה מחקר המבוסס עליה ולהראות כיצד ההיגיון התיאולוגי של המושג " מיסטיקה " עיצב את התיאוריה והמתודולוגיה של שדה המחקר . הפרק הראשון עוסק בגנאלוגיה של הקטגוריה המודרנית " מיסטיקה " ובאופן עיצובה בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה העשרים . בפרק זה נבחן את הקשרן התיאולוגי של ההגדרות המודרניות של המיסטיקה . מסקירתן עולה כי ביסוד התפיסה הפרניאליסטית של המיסטיקה , הגורסת שכל החוויות המיסטיות זהות ביסודן , עומדות הנחות תיאולוגיות ; הנחות כאלה קיימות גם בגישה הקונטקסטואליסטית , שלפיה הפירושים לחוויות המיסטיות ואף החוויות המיסטיות עצמן מעוצבים על פי ההקשר התרבותי שלהן . בפרק מוצג הקושי הכרוך בשימוש במושג המיסטיקה כבקטגוריה אנליטית : נראה שהמיסטיקה איננה תופעה אוניברסלית , הקיימת בכל תרבות אנושית כמעט , אלא הבניה דיסקורסיבית מודרנית המאגדת מגוון רחב של תוצרים תרבותיים , שאין ביניהם כל מכנה משותף פרט להנחת החוקרים שהם כולם תוצר של חוויה רוחנית נסתרת . הבניה לשונית ותרבותית זו , שהתגבשה באירופה במאה התשע - עשרה , שימשה בסיס להיווצרות דיסציפלינות ושדות מחקר אקדמיים העוסקים בחקר התופעה האוניברסלית " מיסטיקה " ובחקר מסורות " מיסטיות " ספציפיות , ובכללן " המיסטיקה היהודית " . שני הפרקים הבאים של הספר עוסקים בתהליכי הייצור והשימור של הקטגוריה " מיסטיקה יהודית " ושל השדה האקדמי שהוגדר ונוהל באמצעותה . בפרק השני אראה כיצד חשף מרטין בובר את המיסטיקה היהודית וכיצד כוננו גרשם שלום

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help