sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מפגש ישיר ואינטנסיבי של האדם עם האל או עם המציאות הטרנסצנדנטית . ברצוני להדגיש שאינני מכחיש את חשיבותם ההיסטורית של הטקסטים והפרקטיקות הנכללים בקטגוריה " מיסטיקה " ואיני מתנגד למחקר שלהם . אינני כופר בכך שאנשים לחשו שירה ותשבחות , שיננו שמות מלאכים , התבודדו והשתטחו על קברי צדיקים ; אינני מטיל ספק בכך שאנשים שהשתמשו בפרקטיקות הללו חזו חזיונות , שמעו קולות או חשו תחושות יוצאות דופן שהם עצמם תיארו כירידה למרכבה , עלייה לגן העדן , נבואה או דבקות באין . אינני פוסל את המחקרים החשובים שבחנו תופעות אלו בהקשרן ההיסטורי והחברתי . טענתי מופנית נגד הנחת היסוד השולטת כיום בשדה המחקר , שלפיה תופעות אלו הן ביטויים של תופעה מיסטית אוניברסלית . אני מטיל ספק בכך שלכל התופעות המכונות " מיסטיות " בתרבויות שונות יש גורמים המשותפים להן ורק להן , המצדיקים את כינוין בשם זה ; אינני חושב שתופעות כאלה דומות זו לזו יותר משהן דומות לכל מיני תופעות אחרות שאינן נחשבות " מיסטיות " . בקיצור , אינני מקבל את ההנחה שתופעות אלו שייכות לקטגוריה אחת שעליה יש לבסס תחום מחקר ושיטות מיוחדות למחקר ולהוראה . לדעתי , את התופעות התרבותיות השונות המוגדרות כיום " מיסטיות " אין לחקור כביטויים של תופעה דתית אוניברסלית אלא כתוצרים תרבותיים שנוצרו מתוך צרכים פוליטיים שונים במסגרות חברתיות , כלכליות והיסטוריות ספציפיות . טענתי השנייה היא שהקטגוריה " מיסטיקה " כרוכה , מאז כינונה ועד היום , בהנחות תיאולוגיות המעצבות ומכתיבות את הדרך שבה תופעות " מיסטיות" מפורשות ונחקרות . מאז שלהי המאה התשע - עשרה ההגדרות המקובלות למיסטיקה מניחות , כאמור , שמיסטיקה היא מגע בלתי - אמצעי של האדם עם מציאות אלוהית או מטפיזית . הגדרה זו מניחה שמבנים חברתיים , תוצרים תרבותיים ואירועים היסטוריים שונים נוצרו בעקבות מפגש עם האלוהות . אמנם ההגדרות המודרניות של המיסטיקה אינן מניחות אל פרסונלי ופעיל המתערב בהיסטוריה , אלא מציאות טרנסצנדנטית ואימננטית שהמיסטיקן נחשף אליה בעקבות פעילות יזומה שלו . עם זאת , חוקרי המיסטיקה מניחים שהמפגש עם המציאות המטפיזית משפיע על המיסטיקן ויצירתו , ובאמצעותם - על החברה , על התרבות ועל ההיסטוריה האנושית . לכן הפיכתו של המושג " מיסטיקה" לקטגוריה אנליטית המשמשת לתיאור ולפירוש תופעות היסטוריות כרוך מניה וביה בהנחה שהאל ( או המציאות הטרנסצנדנטית ) הוא גורם מסביר לתוצרים תרבותיים ולפרקטיקות חברתיות . ההנחה הזאת , שעמדה בבסיס התיאולוגיה - . 1 לניסוח הדברים שלעיל תרמו הבחנותיו של פיצג ' רלד ( Fitzgerald 2003 , 249 ) בעניין המושג " דת " .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help