sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בהשראת השאיפה האוניברסלית למגע עם מציאות טרנסצנדנטית עליונה . הוגים יהודים אחרים בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה העשרים , שרבים מהם היו קרובים לתנועה הניאו - רומנטית ולציונות , היו שותפים להנחה זו של בובר . הבולט ביניהם היה גרשם שלום ( , ( 1982 – 1897 שבהיותו נער בגרמניה הפך לציוני נלהב . הוא הושפע מאוד מכתביו של בובר וטען כי " בובר היה הוגה הדעות היהודי הראשון שראה במיסטיקה קו מנחה ונטייה מתמדת ביהדות" ( שלום תש " ן , . ( 381 בגיל צעיר החליט שלום לעזוב את לימודי המתמטיקה ולעסוק בחקר הקבלה . את הדיסרטציה שלו על ספר הבהיר הגיש לאוניברסיטת מינכן בשנת , 1922 וזמן קצר לאחר מכן עלה לארץ ישראל והצטרף לסגל של האוניברסיטה העברית שזה עתה הוקמה , תחילה כספרן ואחר כך כמרצה למיסטיקה יהודית . שלום קיבל את ההגדרה המודרנית של המיסטיקה כקשר אקסטטי ישיר ובלתי-אמצעי של האדם עם האלוהות ואימץ את הנחתו של בובר כי מיסטיקה יהודית התקיימה ביהדות כזרם רציף ומשמעותי . הוא ביסס את מחקרו על הקטגוריה " מיסטיקה יהודית " , ושדה המחקר שייסד זכה להשפעה וליוקרה רבה . שלום ותלמידיו הקדישו מאמצים רבים למחקר פילולוגי - היסטורי מדוקדק של הטקסטים השייכים , לדעתם , לזרם המיסטי היהודי . הם תיארו את השתלשלותן של התנועות המיסטיות , לשיטתם , ואת השפעתן הרבה על ההיסטוריה היהודית בשלהי ימי הביניים ובראשית העת החדשה . מטרתו העיקרית של מפעל המחקר של שלום הייתה לחשוף את מרכזיותה של המיסטיקה היהודית , שלדעתו היא שאפשרה את קיומו הלאומי של עם ישראל בתקופת הגלות . שלום אף טען שהמחקר האקדמי הוא האמצעי היחיד העומד לרשות האדם המודרני המבקש ליצור קשר עם המציאות הטרנסצנדנטית שבהשראתה נכתבו הטקסטים המיסטיים היהודיים . על פי תפיסתו , בכך מהווה המחקר האקדמי של הקבלה את המשכה המודרני של המיסטיקה היהודית . בשנות השמונים של המאה העשרים , לאחר פטירתו של שלום , התרחשה " מהפכה " בשדה המחקר של המיסטיקה היהודית . חוקרים צעירים ובראשם משה אידל , יהודה ליבס , אליוט וולפסון ואחרים ערערו על כמה מהנחות היסוד התיאורטיות והמתודולוגיות של שלום והציעו פרספקטיבות חדשות וכיווני מחקר חדשים . הם דחו את ההנחות של שלום בדבר מקורה של המיסטיקה היהודית והשתלשלותה ההיסטורית , ערערו על המתודה הפילולוגית - היסטורית שלו ועל האקסקלוסיביות שלה במחקר והציעו להוסיף לצדה מתודות מחקר אחרות כגון מחקר פנומנולוגי השוואתי , המקובל בחקר הדתות . עם זאת , המחקר החדש לא דחה את הקטגוריה המכוננת של השדה - קטגוריית המיסטיקה היהודית , שבמסגרתה נבחנות הקבלה והחסידות . יתר על כן , חוקרי

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help