sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בשנת 1906 שלח הפילוסוף היהודי והפעיל הציוני הצעיר מרטין בובר עותק של ספרו סיפורי ר ' נחמן , שזה עתה יצא לאור , לידידו המוציא לאור הגרמני הידוע אויגן דידריכס ( . ( Diederichs בובר כתב : אני שולח לך כעת ספר , " סיפורי ר ' נחמן " , שייתכן שתמצא בו עניין . אתה זוכר אולי שפעם - לפני כמה שנים - שוחחנו על שאלת קיומה של מיסטיקה יהודית . אתה לא רצית להאמין בכך כלל . עם ספר - נחמן פתחתי סדרה של תעודות שיחשפו את קיומה . ( Schaeder 1972 , 253 ) המיסטיקה , שדידריכס הכחיש את קיומה ביהדות , הייתה פופולרית מאוד בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה העשרים . באותה תקופה ייצג המושג " מיסטיקה " את מה שהוא מייצג במידה רבה גם כיום - חוויה אקסטטית של קרבה ישירה ובלתי - אמצעית בין האדם לאל , חוויה שהיא תמציתה ושיאה של הדת . היהדות נחשבה לדת הלכתית ורציונלית ; כמו הוגים אחרים באותה תקופה , גם דידריכס - שהיה דמות מרכזית בתנועה הניאו - רומנטית - סבר שהיהדות זרה ברוחה למיסטיקה . בובר , ההוגה הציוני המקורב גם הוא לניאו - רומנטיקה , שאף להוכיח כי לא זו בלבד שהמיסטיקה קיימת ביהדות - היא אף יסוד מרכזי וחיוני בה . בובר ראה בפרסומם של סיפורי ר ' נחמן צעד ראשון בחשיפת קיומה של המיסטיקה היהודית . אולם מה משמעותה של חשיפה כזאת ? בהקדמה לסיפורי ר ' נחמן , שכותרתה " מיסטיקה יהודית " , בובר אינו חושף טקסטים לא ידועים או זרמים חדשים ולא מוכרים ביהדות . לגבי דידו , חשיפתה של מיסטיקה יהודית פירושה היה להראות לציבור דובר הגרמנית - יהודים ולא - יהודים כאחד - שטקסטים וזרמים יהודיים ידועים אינם אלא ביטוי יהודי ספציפי של התופעה המיסטית כפי שהבינו אותה דידריכס , בובר ובני דורם . להשקפתו של בובר , ספרי יסוד כגון ספר יצירה וספר הזוהר נכתבו בהשראה של חוויות אקסטטיות , ותנועות מרכזיות ביהדות , ובראשן תנועת הקבלה והחסידות , נוצרו ופעלו

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help