sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

פתח דבר דבר קיומה של מיסטיקה יהודית מקובל כיום ומובן מאליו . שדה המחקר המוקדש לקבלה , לחסידות ולזרמים אחרים הנחשבים מיסטיקה יהודית זוכה למעמד מרכזי ויוקרתי במדעי היהדות . המיסטיקה היהודית נתפסת כביטוי יהודי ספציפי של התופעה המיסטית כפי שזו הוגדרה החל משלהי המאה התשע - עשרה - תופעה אוניברסלית שביסודה חוויה של מפגש בלתי - אמצעי עם האל , או עם מציאות טרנסצנדנטית . בספר זה נפרשת הטענה שזיהוי הקבלה והחסידות עם מיסטיקה איננו מובן מאליו : המושג " מיסטיקה יהודית " הופיע לראשונה במאה התשע - עשרה , והפך לנפוץ רק בשלהי המאה התשע - עשרה ובראשית המאה עשרים . נידונים כאן ההקשרים ההיסטוריים והחברתיים שהביאו להבניית המושג " מיסטיקה יהודית " , ונבחנת התקבלותו של המושג הזה כקטגוריה שכוננה את מחקר הקבלה והחסידות באקדמיה והשפיעה על עיצובן של תנועות קבליות וחסידיות בנות זמננו . מטרתו של הספר היא לברר את הגנאלוגיה של המושג " מיסטיקה יהודית " ולחשוף את ההנחות התיאולוגיות והפוליטיות העומדות ביסוד המחקר האקדמי של הקבלה והחסידות . העיון הביקורתי שלי במושג המיסטיקה היהודית ובמחקר האקדמי של הקבלה התעורר לפני שנים אחדות , כאשר ערכתי מחקר על הקבלה במאה העשרים ( בתמיכת הקרן הישראלית למדע , פרויקט . ( 809 / 05 בכמה מהיבטי הגנאלוגיה של המיסטיקה היהודית דנתי במחקרים קודמים שלי - " גרשם שלום וחקר המיסטיקה היהודית בת ימינו " ( הוס תשס " ג ); " המיסטיפיקציה של הקבלה והמיתוס של המיסטיקה היהודית " ( הוס תשס " ז ); " התיאולוגיות של חקר הקבלה" ( הוס תשע " ב ); ובמאמרי על המצאת המיסטיקה היהודית והתקבלותו של אברהם אבולעפיה בקבלה העכשווית ( . ( Huss 2008 b בספר זה חזרתי לעסוק בחלק מהנושאים האלה במסגרת רחבה יותר . ברצוני להודות ליהודה שנהב , עורך סדרת " הקשרי עיון וביקורת " , על העניין שגילה בספר , על קריאתו המדוקדקת ועל הערותיו הביקורתיות והמאתגרות ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help