sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר לפני מספר שנים החלו לנוע ברחבי אנגליה וספרד אוטובוסים שהשיקו מסע פרסומי מסוג חדש ; בצדיהם נתלו כרזות ענקיות שבהן נכתב בוורוד צעקני : "ככל הנראה אין אלוהים " . באותיות קטנות יותר , באדום ובצהוב , נכתב : " אז תפסיקו לדאוג ותיהנו מהחיים " . מסע הפרסום האתיאיסטי הזה לא צמח יש מאין ; הוא נולד כתגובת - נגד למסע פרסום אוונגליסטי , גם הוא על אוטובוסים , שקרא לציבור הרחב להצטרף למאמינים בישו ואיים על מי שאינו מאמין בשרפה לנצח בגיהינום . אריין שריין , עיתונאית וכתבת מלונדון , פנתה לסופר האתיאיסט ריצ ' רד דוקינס , ויחד עם האגודה הבריטית להומניזם ( The British Humanist Association ) הם הכריזו על מבצע גיוס תרומות פרטיות שיאפשר להם לתלות על כשלושים אוטובוסים ברחבי לונדון מסר נגדי . להפתעת המארגנים ההיענות למבצע גיוס התרומות הייתה מעל למצופה : במקום שלושים נתלו השלטים האתיאיסטיים על 800 אוטובוסים , ובמקום לונדון בלבד התגלגל המסר לאוטובוסים במנצ 'סטר ובברמינגהם , בברצלונה , בסביליה ובסרגוסה , ואף הגיע עד לוושינגטון . מסע הפרסום התרחב וכלל גם שלטי רחוב , פרסום בתחנות רכבת ועל גבי מסכי ענק . תגובת הכנסייה לא איחרה לבוא ; קבוצות נוצריות השיקו מסעות פרסום חדשים עם ססמאות כמו " יש בהחלט אלוהים – אז הצטרפו לנצרות ותיהנו מהחיים " ; או : " יש אלוהים ! האמינו ! אל תדאגו ותיהנו מהחיים " . גורמים דתיים אחדים טענו כי מסע הפרסום האתיאיסטי רק היטיב עם הכנסייה , כי הוא עורר את הציבור לחשוב על אלוהים ועל שאלות תיאולוגיות קיומיות . העניין הרב שעורר מסע הפרסום , אם בתמיכה הרבה שזכה בה ואם בהתנגדות לו , משקף את הרגישות הגדולה השוררת בשנים האחרונות בשאלות של חופש הביטוי והזכות להבעת דעה בנושאי מצפון ודת במרחב הציבורי . יתרה מזו : הוא משקף את ההתעניינות ההולכת וגוברת בראשית המאה העשרים ואחת בשאלות של אמונה , דתיות , אלוהות , אתיאיזם וחילון . שורשי העניין המחודש בדתיות ובחילוניות נטועים בתהליכים חברתיים , תרבותיים ודתיים רחבים המאפיינים את העשורים האחרונים . תהליכים אלו מתבטאים בעליית כוחה של הדת ובהתחזקותה , בתחום הפרטי ובתחום הציבורי גם יחד ; בצמיחתן ובהתחדשותן של אידיאולוגיות , של פרקטיקות ושל קבוצות דתיות חדשות ; ובהתאוששותן של מסגרות מסורתיות למיניהן . התחזקות הדת איננה תופעה מקומית ואין היא מוגבלת להקשר תרבותי אחד בלבד ; יש לה היבטים גלובליים הבאים לידי ביטוי בהקשרים רבים ובמופעים מגוונים . במחצית הראשונה של המאה העשרים רווחה ההנחה שהחברה המערבית , ובעקבותיה העולם כולו , עוברת תהליך חילון בלתי נמנע שבסופו תידחק הדת לשוליים או תיעלם לגמרי . אלא ששלהי המאה היו שונים מראשיתה ; בניגוד לציפיותיהם של רבים , החילוניות וערכיה לא " ניצחו " במה שנראה כמאבק בין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help