sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חלקים מתוך תיאוריות החילון הקלאסיות , ומציעה פירושים שונים לאופי השינויים שחלו בתחום הדת והחילון ולקשרים ביניהם לבין מושגים שונים של מודרנה . פרדיגמה זו איננה מערערת באופן גורף על עצם ההמשגה " דתיות " ו " חילוניות " , אלא מתאפיינת בניסיונות הצלה או ניגוח של תזת החילון הקלאסית והקשר החד-סטרי שהיא הניחה בין המודרניזציה לתהליך חילון מתפתח ובלתי נמנע . פרדיגמה זו מאופיינת גם בניסיונות מעניינים לבודד משתנים מסוימים מתוך התזה הרחבה , ולבדוק את תקפותם או מופרכותם לנוכח רוויזיות שונות , לנוכח שינויים במבנה הדת והחילון או לנוכח הגדרות חדשות של המודרנה . תזת החילון הקלאסית נשענת על שתי הנחות יסוד : האחת , שקיימת הבחנה ברורה בין חילוניות לדתיות ; והאחרת , שתהליכים התפתחותיים הקשורים למודרנה מצביעים על מעבר בתחומי החיים השונים מעולם המאופיין בחשיבה ובהתנהגות דתיות , לעולם המאופיין בחשיבה ובהתנהגות חילונית . חוקרים השייכים לשדה המחקר הפרשני - תרבותי מקבלים בדרך כלל את ההבחנה הברורה בין חילוניות לדתיות , אך מטפלים באופנים שונים בהנחה השנייה , בשאלת אופי השינוי והיתכנותו בתנאים שונים . הם עובדים בתוך המערכת המושגית המקובלת אך מתחבטים בשאלות שהן פועל יוצא מהנחת היסוד השנייה , כמו שאלת עליית הדתות במרחב הציבורי ; השינויים במאפייניהן של הדתות הממוסדות העוברות תהליכי אינדיבידואליזציה ; או הקשר שבין יציבות קיומית ותהליכי גלובליזציה לבין רמת החילון . כמה מחילוקי הדעות בין החוקרים נובעים מהתמקדות בהקשרים תרבותיים שונים זה מזה , בעיקר ההקשר האירופי אל מול ההקשר האמריקני . כיוון מחקרי מעין זה מתבטא למשל בקובץ מאמרים שהתפרסם בשנת , 2003 שבו ניסו טובי החוקרים בתחום לעשות דבר שבדרך כלל אנשי מדע נזהרים ממנו : לחזות את עתיד הדת והחילוניות לנוכח המציאות בת זמנם ( . Davie et al . ( 2003 העתיד צויר כמובן באופנים שונים : חוקרים אחדים חזו את העמקת תהליך החילון חרף העליות והמורדות של הדת בעולם המערבי במהלך המאה העשרים , ובסופו של דבר הצביעו על מגמה כללית של דעיכה ; אחרים ניסו לפרק מרכיבים מתזת החילון הקלאסית והצביעו על שינוי ברגישויות של מה שעשוי להיקרא " דתיות " , שפניו הם לאו דווקא אל עבר מה שמכונה " חילוניות " אלא לכיוונים אחרים , כגון סוגי רוחניות מגוונים , " סופרמרקט " של דתות ואמונות , ו " ריכוך" הדתות הממוסדות באופן שיאפשר להן למלא טוב יותר את צורכי האנשים ויעשיר את חייהם . ואולם , למרות הגוונים המחקריים , רוב החוקרים המשתתפים בקובץ " עתידני " זה שבויים במידה רבה בפרדיגמת החילון הקלאסית ומשתמשים במערכת . 3 ראו Bruce 1992 ; 2002 ; Finke and Stark 1992 ; 2006 ; Chaves 1994 ; Davie 1994 ; Casanova 1996 ; Yaman 1997 ; Bhargava 1998 ; Berger 1999 ; . Dobbelaere 1999 ; Brown 2001 ; Norris and Inglehart 2004 כן ראו סיכום עיקרי המחלוקת אצל Swatos and Olson 2000

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help