sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא : חילון וחילוניות - מצע תיאורטי ומתודולוגי יוכי פישר המונחים " חילוניות " ו " חילון " , במשמעותם כתהליכי התרחקות שונים מהדת , ממוסדותיה , מערכיה וממנהגיה , עברו בעשורים האחרונים של המאה העשרים שינויים מרחיקי לכת . הזרז העיקרי לשינוי נבע מביקורת על תזת החילון הקלאסית , ביקורת שהחלה להישמע מראשית המאה העשרים ובעיקר ממחציתה . עד אז , הנרטיב המקובל , ששורשיו עוד בתקופת הנאורות , תיאר במונחים דיכוטומיים בדרך כלל את המסורת והדת הישנות אל מול ההתפתחות , המודרנה והקדמה . התפיסה הייתה כי תהליך המודרניזציה נושא בחובו גם שינוי אבולוציוני הכרחי של העולם המסורתי , המתקדם אט אט אל עבר עולם מודרני שהווייתו הבסיסית היא חילונית . שינוי זה התבטא , לפי תפיסות אלו , בנסיגת הדת ממרכז החיים בתחומים שונים ; בהחלשת כוחה בזירה הציבורית והעתקת מרכז הכובד שלה אל הזירה הפרטית ; בהפרטת הדת והיפרדותה מתחומי חיים שונים ( למשל כלכליים , פוליטיים , מדעיים ); בהיפרדות מנורמות דתיות ומסמכות הדת ; בהתגלעות משבר אמון בגורמי תיווך מסורתיים ; בהמרה של ערכי הדת בערכים מודרניים ; בהתרחקות מאמונות הנוגעות למציאות טרנסצנדנטית ; ובהתגברות החשיבה הרציונלית והמדעית לעומת החשיבה המסורתית הנסמכת על העל - טבע . למן שנות השישים והשבעים של המאה העשרים החלה כאמור להיסדק תזת החילון הקלאסית הזאת על גרסאותיה השונות . הסדקים נבעו במציאות שבה לא היה אפשר להתעלם עוד מהכוח ומהחיוניות של תופעות דתיות , ישנות כחדשות , שבצבצו וצמחו בתוך סוגים שונים של המודרנה . בין השאר התבטאו תופעות אלה בעליית משקלם של יסודות דתיים בחיים הפרטיים והציבוריים ; במשיכתן הגדולה של תנועות דתיות מתחדשות ; ובצמיחה של תנועות דתיות פונדמנטליסטיות , המבוססות בין היתר על הנחות יסוד של אותה מודרנה ( . ( Eisenstadt 2008 הביקורת על תפיסות החילון הקלאסיות טענה שהתפיסה בדבר קשר ישיר בין תהליכי המודרניזציה לתהליכי החילון אינה תקפה בהכרח ואין זהות מלאה בין אלו לאלו . ביקורת זו התבססה בשנות השמונים והתשעים של המאה העשרים בעבודותיהם של סוציולוגים ופילוסופים שעסקו בתופעת החילון והתגברות הדת . 1 רשימת החיבורים המייצגים את הגישה הזאת ארוכה ומגוונת . היא פותחת בהגותם של הוגי ההשכלה כמו יום וקומט , ממשיכה בסוציולוגיה של ראשית המאה העשרים בהגותם של ובר , דורקהיים וממשיכיהם , וכוללת גם תזות מרקסיסטיות ואת החשיבה הפסיכולוגית מבית מדרשו של פרויד . ראו למשל ; Parsons 1966 ; Wallace 1966 Berger 1967

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help