sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

על פיקדונות ( שלא פורסם ) . החיבור המקיף ביותר , וכנראה המאוחר ביותר בתחומי הלכה אלה הוא ' כתאב אלשהאדאת ואלות ' איק ' ( ספר העדויות והשטרות , ; 926 עתידה להתפרסם מהדורתם של מ ' בן – ששון וי ' ברודי ) . התבנית והנושא של חיבור זה אומצו על ידי גאונים אחרים בערבית – יהודית , ועל ידי מחברי ספרים עבריים על שטרות ( תעודות משפטיות ) באירופה הנוצרית . בתחום דיני פולחן , חלקים נרחבים מהחיבור על טריפות ( מאכלות אסורות , הלכות שחיטה וכד ' ) שרדו . בסוגת המונוגרפיות ההלכתיות בערבית – יהודית , הלכו בעקבות רס " ג , וכנראה אף עלו עליו , הגאונים רב שמואל בן חופני ורב האי . שני חיבורים הלכתיים חשובים ביותר אינם שייכים לסוגת המונוגרפיות במובן המצומצם של המילה : ( א ) ' ספר המצוות ' : בחיבור זה רס " ג מונה את תרי " ג המצוות , עם מקורותיהן ( או אסמכתאותיהן ) בתורה , ולעתים מפרט את אופן קיומן . רשימות שכאלה חוברו לעתים בצורה של פיוטים שנאמרו על פי רוב בחג השבועות . רס "ג עצמו חיבר יותר מפיוט אחד שכזה ( פורסם על – ידי ller ü , 1897 , J . M בחיבורו של דרנבורג , , esOeuvr Completes כרך ; 9 אחרים פורסמו ב ' סידור ' , ראו להלן ) . החידוש שבחיבור היה הפרוזה הערבית שלו , הקדמתו השיטתית ( כולל דיון בתפיסת המצוות האלוהיות , הסיווג למצוות שכליות ושמעיות , והמתודולוגיה של החיבור ) , והסיווג של כל המצוות לעשרים ושש קטגוריות ( תחילת החיבור פורסמה על ידי בנעט ב 'ספר רס " ג ' , ; 1943 החיבור כולו נמצא כעת בהכנה לפרסום ) . ( ב ) קובץ הלכות , מנהגים וטקסי תפילה , הידוע כ ' סידור רס " ג ' ( פורסם על ידי דוידסון , אסף ויואל , , 1941 עם תרגום עברי לחלקים הערביים ) . החיבור נפתח בהקדמה הכוללת דיון ארוך במושג התפילה ובחיובה . לאחר מכן מסודרים חלקים שיטתיים של תפילת היחיד , התפילה בציבור , ובמועדים המיוחדים ( שבתות , חגים , ראשי חודשים , וצומות ) . ההלכות וההוראות הן בערבית – יהודית ( וכוללים הערות רבות על המנהגים והטקסים הנוהגים במועדים בנוסף לתפילה ) , ואחריהן באים הטקסטים העבריים של התפילות . ישנם רק פיוטים מעטים ( ובתוכם כמה פיוטים של רס " ג עצמו , ראו להלן ) שאינם חלק מתפילות הקבע , על פי נוסח התפילה הבבלי . רס " ג חיבר גם פירוש למשנה , אולי הראשון מסוגו . הדגש בחיבור זה הוא מילוני . הקטעים ששרדו ממנו דומים לרוב לגלוסרים קדומים למקרא בערבית – יהודית . רוב תשובותיו של רס " ג בערבית – יהודית שרדו בתרגומים עבריים מימי הביניים , ונכללות באסופות של תשובות הגאונים . . 3 פילוסופיה רס " ג לא היה הפילוסוף היהודי הראשון בימי הביניים , אך הוא היה בוודאי אחד ההוגים המשפיעים ביותר בתולדות הפילוסופיה היהודית . הוא היה הראשון מהממסד הרבני שהרים תרומה משמעותית מאוד לפילוסופיה הדתית , או במילים האחרות , שהציג את

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help