sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היתה הצלחה חסרת תקדים למי שהיה זר לחלוטין , הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה חברתית , הצלחה שהיתה קשורה כנראה לאישיותו המרשימה והנמרצת . אולם , אופיו הבלתי מתפשר הוביל אותו למחלוקת חריפה עם דוד בן זכאי עצמו כמה שנים לאחר מכן . העילה המוצהרת היתה סירובו של רס " ג לאשר החלטה הלכתית של ראש הגולה בהידיינות ממונית . דוד בן זכאי החליט להעביר את רס " ג מתפקידו ולמנות במקומו חכם צעיר ; רס " ג ניסה להשיב מלחמה על ידי הדחת ראש הגולה ומינויו של אחיו במקומו . במהלך הסכסוך נאלץ רס " ג להסתתר למשך כמה שנים . לבסוף , כמה נכבדים בגדאדים הצליחו ליישב את הסכסוך ורס " ג הוחזר על כנו כגאון , והחזיק במשרתו עד לפטירתו בכ " ו באייר 1253 לשטרות ( 16 במאי , ( 942 כשהוא כמעט בן שישים , לפי עדותם של בניו . כבר מגיל צעיר , ולאורך כל שנות מעורבותו בענייני הציבור , רס " ג עסק גם בפעילות ספרותית מרוכזת . אפשר לראות בו חלוץ יוצא דופן בכמה מובנים . אמנם הוא לא היה הראשון שכתב כמעט את כל חיבורי הפרוזה שלו בערבית–יהודית , אך הוא היה הראשון שהכניס את הערבית אל השיח של האליטה הרבנית , וכך נתן לשימוש בערבית את הלגיטימציה של הממסד הרבני . בדרך זו הוא הפך את המסורות והמקורות היהודיים הקלאסיים לנגישים לקוראים יהודים משכילים שהיו מעורים בתרבות הערבית יותר מאשר בעברית . הישג חשוב במיוחד בהקשר זה הוא הסטנדרטיזציה של הכתיב בערבית – היהודית באמצעות תרגומיו לספרי המקרא . יתר על כן , רס " ג היה הסופר היהודי הראשון שכתב חיבורים ששיקפו בבירור את אישיותו , כשהוא הולך בעקבות התבנית של הספרות הערבית . הוא אימץ גם את המבנה של חיבורים ערביים , בייחוד בכך שהוא כלל בכל חיבוריו הקדמות עיוניות שיטתיות . ייתכן שמקורו של מאפיין זה בדגמים נוצריים קודמים . חשוב ביותר לציין , שהודות לבקיאותו הנרחבת והעמוקה במסורת היהודית , היכרותו הטובה עם המדע והפילוסופיה בני זמנו , שכלו החריף ומרצו הבלתי נלאה , רס " ג יצר יצירה מגוונת באופן יוצא דופן וחסר תקדים , שהקיפה מספר תחומים , שרובם היו חדשים , או כמעט חדשים , בתרבות היהודית : פרשנות מקרא שיטתית , מונוגרפיות הלכתיות , פילוסופיה דתית , בלשנות עברית שיטתית . למרות החידוש של חיבוריו בתחומי ידע אלה , הם ספוגים כולם באופן עמוק במסורת הרבנית , שאותה הם מתאימים לשפה , למושגים ולסוגות בני הזמן . על זאת יש להוסיף את תרומתו החשובה ( והחדשנית הן בצורה הן בתוכן ) לפיוט , ואת חיבוריו הפולמוסיים , שחלקם נכתבו בעברית בחרוזים , וחלקם בפרוזה ערבית . ליצירה זו בכללותה היתה השפעה מעצבת ומתמשכת על התרבות היהודית . כל חיבוריו של רס " ג משלבים את שאיפתו לשלמות עיונית , יחד עם רגישותו להנהגה הקהילתית ואחריותו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help