sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ו

פוגמים בצד המחקרי שלו . מילגרום המסביר את הצד הפסיכולוגי של פולחן הקורבנות מקרב אותו להבנת הלומד המודרני , ובדיוניו בטומאה וטהרה הוא מסביר מה ראו בהם הקדמונים . להסבריו לטומאה הנובעת מחטא יש משמעות מוסרית ( אף כי לא ריטואלית ) גם בימינו . היכן עומד פירושו של מילגרום בין הפירושים העבריים לספר ויקרא ? פירושו הקלסי של ד " צ הופמן שראה אור בעברית בשנים תשי " ג - תשי " ד ( המקור הגרמני נתפרסם בשנים , ( 1906 - 1905 למרות לבושו המודרני הוא פירוש אורתודוקסי מעולה המבוסס על ההלכה . פירוש ספר ויקרא בסדרת ' דעת מקרא ' אינו חורג מהקו שהתווה הופמן , והפירוש בסדרה ' עולם התנ " ך ' הוא פירוש אקלקטי — קדירה דבי שותפי . פירושו של מילגרום המונח בזה לפני הקורא עונה על חלק מהדרישות לפירוש עברי , כמו שהוסבר למעלה , וביתר פירוט במבוא של המחבר . הקורא העברי עודנו צריך לפירוש מדעי מלא לספר ויקרא . * * * לפני יותר מעשור שנים פגשתי ביעקב עולה בהר מביתו לסניף הדואר ובידו מעטפה צהובה גדולה ותפוחה , מוכנה למשלוח . הוא הראה לי אותה בשמחה באמרו ' הנה הפירוש המקוצר לויקרא ' . לאחר שהפירוש האנגלי , שהספר שלפנינו הוא תרגומו המעובד , ראה אור ( 2004 ) ביקש מילגרום לראותו בלבוש עברי . להנגישו לקורא העברי בישראל . יעקב התחיל לפרסם בעברית כבר בשנת , 1970 ואף כתב כמה ערכים בתחום עיסוקו באנציקלופדיה המקראית , שאותם ערכתי בתפקידי כמזכיר המערכת והעורך המרכז שלה . עברו שנים ויעקב הראה לי דוגמאות של תרגום עברי של קטעים מהספר . יחד חשבנו במי לבחור כמתרגם ( או מתרגמת ) . בינתיים הספר נתקבל לפרסום במוסד ביאליק , אבל משום מה נשתהה הטיפול בו . רק לאחר שיעקב הלך לעולמו , פנו אלי ממוסד ביאליק לעזרה בטיפול בספר המיותם . בחרנו במר ישראל חזני , תלמיד חכם ועורך מנוסה שהכרתיו עוד כתלמיד באחד משיעו רַ י בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית . ישראל הקדיש הרבה לפתור בעיות שנותרו בכתב היד . טעויות תרגום , השבת תרגומים של מקורות עבריים ( בייחוד מדברי חז " ל ) מאנגלית למקורם , בדיקת מראי מקום ועוד כיו " ב . במשך כל אותו זמן המשכתי ללוות את ישראל בעבודתו , וגם אחר כך עוד נותרו קושיות שנדרשתי לפיתרונן . עשיתי כמיטב יכולתי , אבל שגיאות מי יבין . גב ' גאולה כהן טיפלה בספר במסירות ובטעם , כדרכה בשנות עבודתנו המשותפת הרבות ומר אמנון ששון התקין בדייקנות מרובה את המפתח ואגב כך הצלנו מכמה וכמה טעויות . שמואל אחיטוב

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help