sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ואולם מעיון ביצירתו הבלטריסטית והביקורתית של ברנר , לא כל שכן מעיון בהגותו החברתית , עולה שהן אינן מתיישבות עם טענתה של בר יוסף כי יצירתו של ברנר התפתחה באופן סינכרוני עם הספרות הרוסית , כלומר לפי המגמות הסימבוליסטיות והדקדנטיות . כמו שנראה להלן , במחשבתו האסתטית של ברנר כמעט אין זכר להשקפת הסימבוליסטים הרוסים ( אלכנסדר בלוק , אנדריי בליי , וצ ' סלב איוונוב ) שהעולם הגשמי הוא רק אובייקט פיקטיבי המסתיר את האובייקט האמתי והנצחי . בעקבות תאוריית הראליזם " הגבוה " של בלינסקי , סבר ברנר כי תפקיד האמנות הוא לחשוף את מהותו של העולם האובייקטיבי באמצעות סמל מכליל , ולא לגשר בינו ובין העולם הטרנסצנדנטי , כמו שסברו הסימבוליסטים בהשפעת מורם הגדול ולדימיר סולוביוב . במובן זה המוטיבים הדקדנטיים ביצירתו של ברנר מעידים אף הם על היענותו לאסתטיקה הראליסטית , דהיינו על שאיפתו לייצוג כלל הלכי הרוח התרבותיים ברחוב היהודי , ותופעת הדקדנס בכללם . עיון בכתבי ברנר מלמד שהוא שלל בעקביות את הגישה הדקדנטית של " אמנות לשם אמנות " . במילים אחרות , את יצירתו של ברנר יש להבין בהקשר של הספרות הרוסית במאה התשע עשרה ולא בהקשר של המפנה הסימבוליסטי והדקדנטי בתחילת המאה העשרים . אין בכך כדי להפחית מאומה מחשיבות הדיון במרכזיותו של הסמל בפואטיקה של ברנר , נושא שנדון בפירוט בעבודת הדוקטור של אריאל הירשפלד " הסמל ביצירתו של י . ח . ברנר " ( . ( 1995 מקומה של התרבות הרוסית בעולמו הרוחני של ברנר — ובייחוד השפעת דגם " השוטה הקדוש " ( יורודיבי ) על יחסיו עם קוראיו ועל מושג " האמת" במחשבתו באופן כללי — נדון גם בספרה של אניטה שפירא " ברנר : סיפור חיים " ( . ( 2008 אין ספק שניסיונה של שפירא לבחון את חיי ברנר ואת יצירתו בהקשר של דגם " השוטה הקדוש " המחזיק ב " אמת הטהורה " שופך אור על הדרך שבה נתפס ברנר בעיני בני דורו . בדיעבד , ניסיונה של שפירא להסביר את עמידתו של ברנר מול קוראיו כווריאציה לדגם של היורודיבי חושף יסודות רוסיים מובהקים במבנה העומק של התרבות העברית בשני העשורים הראשונים של המאה העשרים . אך מבלי להקדים את המאוחר יש לסייג ולומר כי מושג " האמת " במחשבתו של ברנר יונק ראשית כול מהגותו הסוציולוגית של מיכאילובסקי שביקש לאחד את האמת המדעית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help