sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

החיבור , העוסק בהשפעת הדגמים הפואטיים הרוסיים על אמנות הסיפור שלו ועל מחשבתו האמנותית באופן כללי . כמו שנראה להלן , ברנר התעניין ביותר בביקורת הספרות הרוסית הרדיקלית ( בלינסקי , דמיטרי פיסרייב ) , שעודדה את " הפואטיקה של המעורבות " , וביצירות של הסופרים הנרודניקים ( אוספנסקי , פיודור רשטניקוב , מיכאילובסקי ) , שהפואטיקה הפרגמנטרית שלהם שימשה לו מקור השראה לפיתוח סגנונו הכאוטי וה " מרושל " , אך גם הקשוב מאוד להמולת החיים ולסבלם של בני אדם . עם זאת , לאחר שהבשיל בתור אדם ויוצר התעניין ברנר מאוד בדגמים נרטיביים מתוחכמים יותר , ובעיקר בדגם הפואטי של דוסטויבסקי שהפך אינטרטקסטואליות , פרודיה ועירוב סוגות לאמצעי ראשון במעלה לגילוי האותטניות . ואכן , הדגם הזה שימש את ברנר בהתבוננות הביקורתית המפורסמת שלו באידאולוגיה הסוציאליסטית ובאידאולוגיה הציונית מעמדה " מרוחקת " , אירונית , ובסופו של דבר אולי גם אובייקטיבית יותר . עוד נדון בפרק הזה בהשפעת השיח על " גיבור זמננו" בספרות הרוסית ( החל בגיבור הרומנטי בתחילת המאה התשע עשרה וכלה בגיבור הדקדנטי בן ה Fin de siecle ביצירותיהם של אנטון צ ' כוב , לאוניד אנדרייב ופיודור סולוגוב ) על עיצוב הדמות הראשית ביצירתו של ברנר . עיון ביצירתו של ברנר בהקשר הרוסי אינו מאפשר להפריד הפרדה מלאה בין המחשבה האסתטית ובין המחשבה החברתית . הדבר ניכר בייחוד בביקורת הספרות של ברנר , שנועדה מבחינתו לשמש כלי להערכה עצמית לאומית . מטרת הפרק השלישי של העבודה היא לבחון את רשימות הביקורת של ברנר על סופרים יהודים ( מרדכי זאב פיארברג , מיכה יוסף ברדיצ ' בסקי , ש ' בן ציון , ישעיהו ברשדסקי , הירש דוד נומברג , גרשון שופמן , אורי ניסן גנסין , פרץ סמולנסקין , מנדלי מוכר ספרים ) בזיקתן למחשבה האסתטית הראליסטית ברוסיה . במוקד הדיון עומדת היענותו של ברנר לתאוריה האורגנית של בלינסקי , ובפרט ראייתו ב " גיבור זמננו " סמל מכליל להלכי רוח חברתיים . בפרק הזה נדון גם בניסיונו של ברנר לגבש בסיס תאורטי לאסתטיקה של הראליזם הסימבולי שהיתה צריכה לשמש לדעתו חלופה לראליזם האובייקטיבי נוסח מנדלי . הפרק הרביעי של הספר עוסק בתשתית הרעיונית שהדריכה את ברנר במאמריו הפובליציסטיים על הסוגיות הבוערות בציבוריות היהודית , בעיקר שאלות הציונות והסוציאליזם . הדיון מתמקד בזיקה של מחשבתו החברתית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help