sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

של רעיונות , ציפיות ותקוות של חברה בימי משבר . הדפוסים הללו חלחלו לספרות ההשכלה העברית באימפריה הרוסית כבר בשנות השישים והוסיפו להתקיים גם בספרות התחייה העברית בתחילת המאה העשרים , בעת שברנר היה אחד היוצרים החשובים בספרות העברית . מטרתו של החיבור הזה היא להתחקות על השימוש שעושה ברנר המבקר והסופר העברי בנורמות , במושגים , בתחבולות אמנותיות ובמוסכמות ספרותיות שמקורן בספרות הרוסית ובמחשבה החברתית הרוסית . באופן סכמטי אפשר לטעון שזיקתו של ברנר לספרות הרוסית ולביקורת הספרות הרוסית באה לידי ביטוי באימוץ דגם המחשבה של ביקורת הספרות של ויסריון בלינסקי ; דגם המחשבה של הסוציאליזם הנרודניקי ( ניקולאי מיכאילובסקי , פיוטר לברוב , גלב אוספנסקי ) , ובכלל זה הסינתזה הנרודניקית טולסטויאנית של " האדם השלם " ; דגם המחשבה של הרטוריקה הפסימיסטית של פיודור דוסטויבסקי ; ודגם המחשבה של השיח הספרותי על " גיבור זמננו " . חשוב לציין שכל דגמי המחשבה האלה נמצאים ביחסי גומלין מורכבים זה עם זה . דגם ביקורת הספרות של בלינסקי , למשל , אופטימי בנוגע למהלך ההיסטוריה האנושית ואף מעודד השתתפות פעילה של האינטליגנציה בתהליך ההיסטורי , ואילו דגם המחשבה הנרודניקי טולסטויאני ספקן כלפי מהלך ההיסטוריה . הדגם הנרודניקי טולסטויאני מדגיש את הצורך בשלמות האישית ובהחדרת האידאלים המוסריים למוסדות החברתיים , מה שעומד בסתירה לפקפוק של דוסטויבסקי וממשיכי דרכו בקרב הניטשיאנים הרוסים באותנטיות של הערכים המוסריים . יחסי הגומלין בין הזרמים האינטלקטואליים הרוסיים במחצית השנייה המאה התשע עשרה , ובייחוד יחסי הגומלין בין ספרות לפוליטיקה , נדונים בפירוט בפרק הראשון של החיבור , שמשמש הקדמה לדיון בהשפעתם של הזרמים האלה על הגותו האמנותית והחברתית של ברנר . ואולם יחסים בין האסתטיקה לפוליטיקה עוברים כחוט השני במחשבתו של ברנר החל בימי ה " חניכות " הספרותית בערי המחוז ברוסיה וכלה בפועלו כאינטלקטואל הביקורתי הטוטלי — סופר , מבקר ופובליציסט — בלונדון ובארץ ישראל בשני העשורים הראשונים של המאה העשרים . כבר בראשית דרכו הספרותית היתה לברנר זיקה עמוקה לתפיסה הפואטית המדגישה את האחריות החברתית של הסופר . הזיקה הזאת עומדת במוקד הפרק השני של

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help