sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מטרת החיבור התרבות היהודית במזרח אירופה בסוף המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים התפתחה בזיקה הדוקה לתרבות הרוסית . זיקה זו באה לידי ביטוי בהשתלבות היהודים בחיי הרוח של החברה הרוסית מכאן , ובזרימת הרעיונות שהעסיקו את חיי התרבות והפוליטיקה ברוסיה אל השיח היהודי מכאן . עם זאת , השפעת הספרות הרוסית והמחשבה החברתית הרוסית על השיח היהודי לא הובילה להפנמה מלאה של הרכיבים הרוסיים בתרבות היהודית בגלל השוני באופק הציפיות ובדילמות הקיומיות בין התרבות הרוסית לתרבות היהודית . במובן זה היה תהליך פיענוח הרכיבים הרוסיים וקידודם מחדש לצורכי השיח היהודי תהליך פרגמטי ביסודו . זאת ועוד , התהליך הזה התרחש תמיד בתיווכם של סופרים והוגי דעות , ולכן הרעיונות שחלחלו מתרבות לתרבות עברו דרך מסננת של אוטונומיה יצירתית והעדפות אישיות של המתווכים . הבנת הפנמת הדפוסים התרבותיים הרוסיים בשיח היהודי מחייבת אפוא קודם כול מחקר ממוקד על יצירתו של הוגה אחד ( מונוגרפיה ) . יצירתו של יוסף חיים ברנר היא מקרה מובהק של מתח בין שתי מערכות תרבותיות . אף על פי שכתביו עוסקים באופן גורף בדילמות הקיומיות של העם היהודי , הכלים המחשבתיים המשמשים אותו אופייניים לספרות הרוסית דווקא . במחצית השנייה של המאה התשע עשרה היתה הספרות הרוסית למסגרת יחידה במינה לבירור השאלות החברתיות והפוליטיות , הן בשל מגבלות הצנזורה והן משום שיצירות ספרות היו מעין ססמוגרף מבוא

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help