sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

א . העלייה הראשונה - הערות למימון וארגון ההתיישבות החקלאית עוד לפני העלייה הראשונה , מתחילת שנות ה 70 של המאה התשע עשרה ולאחר היציאה מהעיר העתיקה בירושלים , החלו צעירים בעלי יוזמה מהיישוב הישן לנסות ולהגשים את חלומות ההתיישבות החקלאית . ( 10 ) בקיץ תרל " ח ( , ( 1878 חתמו ביפו ראשי וראשוני המתיישבים בפתח תקווה על הסכם לרכישת הקרקעות . הנחלה חולקה ל 24 חלקים ( נומרון ) , מספר גדול . 1 הקיבוצים בישראל - רקע והיבטים היסטוריים בתקופות שונות נוסדו קומונות חקלאיות רבות בעולם . הקומונות ברוסיה , לאחר המהפכה , נוסדו בתקופה כמעט מקבילה לייסוד הקומונות בארץ ישראל . מחקרים העריכו את מספר הקומונות ברוסיה בשנת 1919 ב 2 , 000 ( בקירוב ) , רובן הגדול נוסד ואורגן ביוזמתם של פועלים עירוניים , שעברו בשנות מלחמת האזרחים אל הכפרים כשאליהם מצטרפים איכרים עניים . במרוצת הזמן גדל מספרם של האיכרים במניין חברי הקומונות . בוועידת המפלגה הקומוניסטית הרוסית במרס , 1919 צוינו קווי התכנית האגרארית כמגמה להקים משקים סוציאליסטיים גדולים בצורת משקים ממלכתיים , משקים חקלאיים ותמיכה בקומונות חקלאיות , המתארגנות מתוך רצון חופשי של חבריהן . בסופו של דבר הקולקטיביזציה שביצע סטאלין החל מ , 1934 הביאה לחיסולן של רוב הקומונות בברית המועצות , לאחר שהוא הוקיע אותן וטען כי : " דמיון גמור להן להשקפותיהם הזעיר בורגניות של השוטים השמאלניים ... " וכי " המשוונות בתחום הצריכה ואורח החיים הפרטי היא דעה ריאקציונית ... " רק ב , 1941 סמוך לפלישת הנאצים לרוסיה , הושלמה הקולקטיביזציה ועד לאותה תקופה נמצאו פה ושם קומונות בודדות ששרדו . ההתייחסות להקמתן של הקומונות הישראליות , הקיבוצים , לפני כ 100 שנה מצדיקה את בחינת מצבן של הקומונות המנוהלות שיתופית בעולם . תמונת מצב על קהילות שיתוף בעולם בשנת , 2000 מראה כי חוץ מישראל בה נספרו 267 קיבוצים , ( מתוכם 36 הנהיגו שכר דיפרנציאלי מלא ) , קיימות בעולם עוד 100 קומונות המנוהלות שיתופית , מתוכן 48 ביפן . בקומונות מחוץ לישראל חיות 8 , 600 נפשות , מתוכן 6 , 000 ביפן . המסקנה ממיפוי זה היא כי קומונות מנוהלות שיתופית ( כמו רוב הקיבוצים רוב שנותיהם ) , הן מוצר נדיר ומבחינות רבות שולי ביותר בעולם . מצב זה מחייב להתייחס לקיבוצים בישראל כתופעה מיוחדת וחריגה ולבחון לעומק את הצלחתם לשרוד לאורך כל כך הרבה שנים . ספר זה עוסק בנסיבות הקמתם של הקיבוצים , בהיבטים הכלכליים פיננסיים של הקמתם , במאבקי הקיום הכלכליים שלהם לאורך השנים , ושואל האם יוכלו להמשיך ולהתקיים כלכלית כקומונות מנוהלות שיתופית גם בעתיד ? הקיבוץ נמצא היום בתהליכי שינוי מואצים , הצומחים מלמטה ונותנים תשובה לרצונם של רוב חברי הקיבוצים להמשיך לחיות בקיבוץ שהוא שונה , אך מתאים יותר לנסיבות הזמן והמקום . מדובר בתהליכים סוציולוגיים , פסיכולוגיים , כלכליים ואחרים . הספר מתייחס לעמדותיו והתנהגותו של הגורם שמימן את הקמת הקיבוצים , מצד אחד , ולגורם המבצע - חברי הקיבוצים , מצד שני . כמו שהתהליכים העוברים על הקיבוצים מורכבים ובנויים שכבות שכבות , כך גם ההתייחסות אליו . לצורך הפישוט אדרש מדי פעם להכללה על מנת שהדברים יהיו יותר ברורים ובהירים .

יד יערי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help