sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

וימעיט מן המרבה , ויחזק פעולות ומדּות ויעשום כולם על חוק אחד תמיד , עד שיעלם ההתחלפות הטבעי ברוב ההסכמה ... ויסודר הקיבוץ " ( מורה נבוכים , ב , מ ) . נראה לי , שניתן לחשוף מכאן את קיומן של שלוש רמות בהנהגה , ומתוך כך גם באנרכיה . אפשרות קיומה ופעילותה של אנרכיה כזו תלויה בשלושה תנאים קודמים : ואם אלה אינם מתקיימים , חייבת להופיע הנהגה שתמלא אותם ואף תאכוף אותם : התנאי הראשון הוא קיומה של מערכת ערכים משותפת . כיצד ייתכן ארגון פוליטי - אם אין זהות , או לפחות הרמוניה מינימלית , בין הערכים של בני האדם שבחברה ? תנאי כזה בא לידי ביטוי בדרישת התורה " לשמר את כל מצותיו אשר אנכי מצוך היום לעשות הישר בעיני ה "' ( דברים יג , יט ) . כפי שלימד אותי מורי המסתורי פרופ ' שושני ז " ל : הניגוד המוחלט לדרישה זו בא לידי ביטוי בקביעה שבסוף ספר שופטים ( יז , ו ) : " בימים ההם אין מלך בישראל איש הישר בעיניו יעשה " . לשון אחר , ביטול עולו של אדם מצריך , ולו בצורה כלשהי , קבלת עול מלכות שמים . אבל , האם קבלת ערכים , חברתיים או מדיניים , תספיק ? וכאן בא התנאי השני , והוא קשור עם מה שניתן לכנות : הממד הכלכלי , ובניסוח אחר : החברה זקוקה לתכנון ולסידור ארגוני שלה עצמה . האם ייתכן קיומו של מוסד ללא הנהלה ? קל וחומר למקרו , ואכן , המגה - ארגונים הכלכליים מהווים מרכזי כוח ועוצמה בכל תחומי החיים . יתרה מזו . ארגונים כאלה פעמים רבות הם יותר רודניים מאשר המשטרים הפוליטיים כשלעצמם . הכרחיותו של תנאי זה מסבירה את הסינרגיה [ הפעולה המשותפת ] , ואת הקשר שבין האנרכיזם לבין הקואופרטיביזם , המנסה להפוך את שלטון - היחיד להחלטה קולקטיבית וקואופרטיבית . ועתה לרובד השלישי , הנתפס כעיקרה של האנרכיה : הרי הצורך בכפייה בכל רמות החיים החברתיים , הן כלפי פנים ועוד יותר כלפי חוץ , מובן מאליו . הוא בולט למשל במעשיו של שאול בראשית מלכותו : " ויקח צמד בקר וינתחהו וישלח בכל גבול ישראל ביד המלאכים לאמר : אשר איננו יצא אחרי שאול ואחר שמואל - כה יעשה לבקרו " ( שמ " א , יא ) . זאת אותה " אנרכיה " שבצדק חלמו עליה רבים , ביניהם הראי "ה קוק , אבל , היא תתאפשר רק בעקבות שינוי רדיקלי של האנושות והאדם . לדעתי , יש רמה גבוהה יותר של אנרכיזם . הראי " ה קוק הבין יפה את הכפייה הנדרשת ביצירת מערכת הערכים , וכתב על כך בספרו " ריש מלין " בשורות המוקדשות לאות אל " ף . הראי " ה דן שם בנושאים שונים , ובעיקר בזכות לחנך , והוא מתייחס לבעיה זו כשהוא מייצג אותה בהבדל ובעימות שבין שתי אותיות : האל " ף והלמ " ד . זהו בעצם העימות בין האילוף ובין הלימוד . אנו לומדים מתוך שמיעה למורה , המעביר לנו בצורות שונות את תורתו וידיעותיו . הקשבה זאת מכונה על ידי הראי " ה קוק במלה קשה : ' אילוף ' . אולם , קיימת דרך נוספת , שאינה באה מבחוץ , אלא מבפנים : מה שהאדם מגלה בתוך נשמתו . זהו הלימוד . זהו העימות בין האל " ף ובין הלמ " ד . המסקנה שניתן להסיק מדברי הראי " ה היא פרדוקסלית : אמנם כן , בחינוך יש השתלטות ; מעין אלימות של מהות ( כמו מדע ) הבאה מן החוץ . אולם , אין שום אפשרות שניתן להגיע למהות כזאת ללא החינוך . הזכות לחנך היא תוצאה של החובה לחנך . החינוך החופשי יכול להתקיים רק עם שינוי הכרתי , והוא יתרחש באחרית הימים . וכך כותב הראי " ה : " מקורי הוא הרעיון הפנימי שאינו מבוטא שהיה יהיה נחלת העולם ביום הגדול , שאיש את אחיו ואיש את רעהו לא ילמדו עוד לדעת את ה ' , ' כי - כולם ידעו אותי למקטנם ועד - גדולם נאם - ה ' כי אסלח לעונם ולחטאתם , לא אזכר – עוד "' ( שם , על - פי ירמיהו לא , לג - לד ) . וזהו השחרור . על רעיון זה עמד הראי " ה גם במאמרו ' טללי אורות ' : " שתצא השאיפה הדמוקרטית החיצונה על ידי ההשתלמות השכלית והמוסרית הכוללת , כש ' ולא ילמדו עוד איש את - רעהו ... כי - כולם ידעו אותי

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help