sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

שלום רוזנברג דברי הקדמה וברכה בבואי להוסיף שורות הקדמה לספרו המלומד והמקיף של ידידי אמנון שפירא על האנרכיזם היהודי לאורך הדורות , מהדהדים באוזניי דבריו הפסימיים של רבי חנינא סגן הכהנים ( אבות ג , ב ) : " הוי מתפלל בשלומה של מלכות , שאלמלא מוראה , איש את רעהו חיים בלעו " . להתפלל על שלומה של מלכות - כש " מלכות " זאת הנה רומא האכזרית ! דברים קשים אלה חוזרים בתקופה המודרנית במשנתו של תומס הובס , ההוגה האנגלי , שלימד , שהאדם הטבעי הוא רשע , וללא גבולות מוסריים כלשהם . הפתרון היחיד , לכאורה , הוא ביצירת שלטון אוטוריטטיבי , שכל אדם מעביר אליו את חרותו שלו ואת סמכויותיו כיחיד , וכחלק של הכלל . מאז , הציעה ההגות הפוליטית פתרונות אלטרנטיביים שונים , ובייחוד וריאציות שונות של דמוקרטיה , שאנו , המאושרים במידה רבה , חיים בהן היום . עם זאת , סבור אני , שאף במשטרים אלה היה רבי חנינא סגן הכוהנים ממשיך להתפלל בנוסח הידוע שלו : הרי המשטר הפוליטי בנוי על חובות ועל איסורים , אך בעיקר על עונשים , על משטרה ועל צבא . ולכאורה , אין לאלה אלטרנטיבה . אלא שבאוזניי מהדהד זיכרון נוסף . חייתי בשעתו תחת משטר צבאי דיקטטורי , ולא ידענו מה ילד יום . ואז חזרה ללב רבים האופציה האחרת , של חוסר שלטון [ אנ - ארכיאה ] שהוא טוב יותר מאשר הטוטליטריזם שלפנינו , ואולי טוב יותר מכל שלטון כלשהו . כך מצד אחד , תומס הובס , שחי בעידן של מלחמות -אחים קשות , הגיע לעמדות אוטוריטטיביות ; אך , מצד אחר , הסטודנטים שלמדתי אתם , הגיעו לעמדה הפוכה : אוטופיה , של מעין אנרכיזם . אלה וגם אלה התבססו על המציאות שלפניהם , וחשפו לפנינו שני רכיבים של האמת הפוליטית , המביאים את האנושות לידי פרדוקס ואנטינומיה [ סתירה פנימית בתוך מערכת הלוגיקה ] . ואין אני יודע כלל אם אפשר למצוא ביניהם את נקודת האמצע , או את הפשרה הגואלת . האנרכיזם היהודי התחיל מנקודת מוצא שונה : לא היסטורית , אלא תיאולוגית . לפי קונספציה זו , רק הקב " ה זכאי להיקרא " המלך " . המשוואה האלילית הייתה ברורה : המלך הוא אל , בעוד שההשקפה המקראית הפכה את המשוואה : הא - ל הוא המלך . זו המערכת הפוליטית הבאה לידי ביטוי בספר שופטים . בפועל , מי הנהיג שם את העם ? אל נטעה ונאמר : הזקנים , שהרי מדי פעם בפעם עבר השלטון לשופט , שהיה בעל סמכויות רבות , כמעט מוחלטות . לפנינו אפוא מעין פשרה בין שתי האפשרויות , מערכת , שהייתה נהוגה בצורה מקבילה גם ברומא הקדם - אימפריאלית : מינוי דיקטטור בהזדמנויות מיוחדות , בעיקר בשעת סכנה של אויבים חיצוניים . המיוחד במקרא הוא ששופטים אלה נבחרו וקיבלו את סמכותם , כך או אחרת , מן השמים . לפנינו אפוא מעין פשרה מעשית בין שתי אפשרויות : בין אנרכיה טוטאלית , ובין עריצותו השרירותית של המושל . נדמה לי שבשלב זה נכון להציג את התורה הפוליטית של הרמב " ם : הבסיס של כל פוליטיקה הוא הצורך להגיע לידי יצירת חברה שתבטיח את מילוי הצרכים של האדם , וגם תאפשר את התקדמות האנושות : " האדם הוא מדיני בטבע " ( מורה נבוכים ב , ח ) . מגמה " קולקטיביסטית " זאת מקבלת את השלמתה במיוחדות האנושית , שאין לה אח ורע בעולם החי . ואילו בני האדם - הם שונים . למה חשובה המיוחדות האישית של בני האדם ? כי הציביליזציה מיוסדת על עיקרון כלכלי של חלוקת העבודה , ואם תרצו - של חלוקת הכישרונות . חלוקה זו , והמיוחדות האינדיבידואלית , יוצרת פרדוקס . מכאן מסיק הרמב " ם : " אי אפשר בשום פנים שישלם קיבוצו ] המדיני [ אלא במנהיג בהכרח , ישער פעולותיהם , וימלא המחסר

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help