sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ו

תחום ב . עידן המדבר : מתן תורה במדבר ונדודי הארון בו , כביטוי " אנרכיסטי" . 1 מתן תורה במדבר כביטוי " אנרכיסטי " - " במקום הפקר , וכל הרוצה לקבל [ תורה ] יבוא ויקבל " .. 55 . 2 מתן תורה במדבר , בסיני - לכל העם , גברים ונשים : ישירות מאלוהים , ובלא היררכיה .............. 56 . 3 נדודי הארון במדבר - ביטוי של אי - ריכוזיות הפולחן , לטובת דת שבטית , עממית ................... 61 . 4 ל " מדבר " ישנה , כנראה , משמעות תיאולוגית " אנרכיסטית " .................................................. 62 תחום ג . עידן השופטים : " מלכות שמים " — כמסתייגת ממלכות אדם . 1 ב ' אופנהיימר : לידתו של רעיון " מלכות אלוהים " - בתקופת השופטים ................................. 65 . 2 ב ' אופנהיימר : " לתודעה של ' מלכות - אלוהים ' - היה כוח חברתי מחשל ומאחד " ..................... 66 . 3 י ' ברמן : היעדרות המלך בעת הכיבוש וההתנחלות - תופעה חריגה במזרח הקדום ................... 67 . 4 גדעון השופט , בקבלו את מלכות - שמים , דוחה את מלכות - האדם ........................................... 68 . 5 שמואל השופט , בקבלו את מלכות - שמים , דוחה את מלכות - האדם ......................................... 70 . 6 בובר ואופנהיימר : " משל יותם " כסאטירה אנטי - מלוכנית ..................................................... 74 . 7 " בימים ההם אין מלך בישראל , ' איש הישר בעיניו ' יעשה " ( שופ ' כא ) - " אנרכיזם " דתי חיובי ... 79 תחום ד . עידן המלוכה : שלילת הכוח המדיני והמלוכה ( " הכוח משחית " ) . 1 התנגדות למלוכה ( ב " חוק המלך " בתורה ) בהסתייגויות , שלא נמצאו דוגמתן במזרח הקדום ....... 82 . 2 י ' ברמן : " שלילת הכוח המדיר בספר דברים " , כמגמה מכוונת להחלשת כוחו של המלך ............ 85 . 3 " כי לי בני ישראל עבדים : עבדי הם [ ולא עבדים לעבדים ] אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים " ...... 87 . 4 ה ' פרנקפורט וב ' אופנהיימר : רעיון " מלכות ה "' נולד בשעבוד במצרים , וכהתנגדות להאלהת פרעה .......................................................................................................... 88 . 5 מ ' גרינברג : " בכל קובצי החוק [ בתורה ] נעדר שלטון מרכזי " ; מכאן , הסתייגות מן הכוח המדיני ... 89 . 6 פרדיגמה מקיפה של המלוכה : בעלייתה , בכישלונה , ובקריסתה המובנית בתוכה ...................... 91 . 7 הביקורת שנחשפה בתנ " ך על השלטון ועל השחתתו , נמשכה גם בפרשנות היהודית ................. 96 . 8 ליישוב הסתירה בין הרעיון האנרכיסטי - ובין העיקרון השושלתי של מלכות בית דוד ........... 100 תחום ה . חלוקת העוצמה המדינית בין מוסדות השלטון במקרא , כהסתייגות משלטון אדם . 1 אי - הפרדת הרשויות במזרח הקדום וביוון ........................................................................ 106 . 2 לראשונה , הפרדת הרשויות במקרא - " סמכות הבולמת סמכות " ......................................... 106 . 3 ס ' כהן : " שלושת הכתרים " במסורת המדינית היהודית ....................................................... 110 . 4 מילגרום וכשר : מקדש יחזקאל : הפרדה בין מלך לכוהן , והחלשת שניהם לטובת מלכות - שמים ... 115 . 5 בין מדינה " חלשה " ( פדרלית , כאידיאל ) למדינה " חזקה " ( ריכוזית , שבדיעבד ) ...................... 117 תחום ו . אדרבא : " מלכות שמים " — כתומכת באדם , לטובת פועלו בעולם ( " ברית " ; ו " צמצום" השכינה ) . 1 רעיון הברית : " אלוהים הכול יכול כורת ברית באופן חופשי עם האדם - ומגביל בכך את סמכויותיו [ שלו ] כדי לאפשר לאדם מרחב , בו יוכל להיות בן חורין " ............................... 118 . 2 איץ גרינברג , ריצ ' ארד פרידמן , יונתן זקס , דוד פויכטונגר , אילת לייבזון : " במעבר מהתורה לנביאים , ומהם לכתובים , מתחוללת ירידה הדרגתית מהשמים אל הארץ " ..... 120 . 3 למען הצדק [ הדתי ] , מתנגש האדם בדין [ האלוהי ] : אברהם בסדום , משה בסיחון , דוד בגבעונים .. 126 . 4 י ' גורן : האוטונומיה של היחיד : " יסודות קדם - אנרכיסטיים בהגותו של איוב " ....................... 129 . 5 " העברים אינם מצייתים לטבע " אלא מתקנים אותו ; גם קוראים תיגר על הסדר החברתי בעולם 129 . 6 לסיום , האם " אנרכיזם דתי " במקרא הוא רק בדיעבד וכטקטיקה , או גם מלכתחילה ועקרונית ? ... 137

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help