sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

במלואו . המודיעין הסביר מהלכים אלה במונחים הגנתיים והותיר את הערכתו הבסיסית , שלפיה הכנות אפשריות למלחמה בישראל לא יושלמו לפני . 1962 מבחינה תפישתית , המטה הכללי ואמ " ן העמידו בראש ובראשונה את ההתרעה האופרטיבית . הרמטכ " ל כתב בהנחיה שהעביר לאמ " ן : "לאור המרחק הקטן משטח כנוס עוין אל מטרה בתוך שטחנו , לאור המהירות של מטוסי הסילון וכן קיום כוחות ממוכנים - חייבים אנו לבדוק כמה אלמנטים של מודיעין בהשוואה לרקע הזמן " . בדבריו על דוח ההתרעה הוסיף ראש אמ " ן חיים הרצוג כי " המסקנה הבולטת מקריאת הדוח של הועדה הנה : ) א ( מאז תחילת ההצטיידות , הארגון מחדש וההתעצמות של צבא קע "מ ובמיוחד לאחר הקמת קע " מ - הייתה משימתו העיקרית של המודיעין לשים את הדגש האיסופי על איסוף בסיסי . האויב לא היה מוכן לבצוע מתקפה ... ) ב ( מאמצע שנת , 1959 כאשר שינה האויב הקע " מי ארגונו ועכל עיקר הציוד החדיש , הריהו נמצא כבר בכוננות ) אם כי עדיין לא מלאה ( לפעולה מתקפתית " . הצוהר הייחודי שהעניקה ועדת ההתרעה דוח ועדת ההתרעה פורסם לאחר פרשת רותם , אך נכתב במחצית השנה שלפניה . הדוח מעניק צוהר ייחודי לבחינת תפישת האיסוף בהקשר למשימת ההתרעה בסוף שנות ה - . 50 הדוח מצביע , מעל לכל ספק , כי כשאמ " ן דיבר על " התרעה " ועל אמצעי האיסוף הנחוצים להשגתה , הוא התכוון למה שכינינו " התרעה אופרטיבית" ו " התרעה טקטית " . ההתרעה האסטרטגית נותרה מחוץ למסגרת הדיון . הדוח סקר בשיטתיות את כל אמצעי האיסוף הקיימים , את הפוטנציאל שלהם ואת נקודות העוצמה והתורפה , ואף הציג רשימת סימנים מעידים למלחמה . באופן מפתיע , אף שיחידת האזנה 515 הפכה לסוכנות האיסוף המרכזית של אמ " ן , הדוח הציב את תחום החוזי והתצפיות העמוקות ( של סוכנים או לוחמים ) כבסיס למתן ההתרעה . הדוח טען כי יכולות ההסתרה של הצבאות הערביים והיכולת לנוע בדממת אלחוט הופכים את מקורות האיסוף החזותיים למקורות העיקריים למתן התרעה . במקורות אלו כלל הדוח סוכנים שתפקידם יהיה להיפרס בצירים , צמתים , גשרים , בסיסי צבא וכן הלאה . סוכנים אלה יצוידו באמצעי שידור וידווחו למפעיליהם על תנועת הכוחות הערביים . לצד הסוכנים , טען הדוח , יפרסו בשטח כוחות חשאיים של סיירת מטכ " ל וחוליות של היחידה המבצעית . 188 במקביל יופעלו גם תצפיות קרקע רגילות , מטוסי צילום וסיירי אוויר . דגש מיוחד במאמצי האיסוף בכלל , ואלה החזותיים בפרט , ניתן בדוח למעקב בזמן אמת אחר פעילות חילות האוויר הערביים ולסגירת מעגל בין יחידות האיסוף , המפקדים והכוחות הלוחמים . הדוח המליץ לפרוס את גורמי האיסוף החזותי סביב בסיסי חילות האוויר הערביים , וכן למקד את הכיסוי האיסופי של יחידה 515 ברשתות התקשורת של המטוסים ותחנות הקרקע . הדוח מעלה ממצאים מעניינים המחייבים הסבר : הדוח העניק קדימות לאמצעי איסוף חזותיים על פני כל אמצעי איסוף אחר . ייתכן שהיה בכך הד לכישלון פרשת רותם , וביטוי לשאיפה לחזור לאמצעי האיסוף " המוכרים והטובים " . סוכנים ותצפיות על חשבון אמצעים מתקדמים , שטרם פרעו את האשראי שניתן להם ועדיין נותרו בגדר הבטחה לא ממומשת . בעקבות פרשת רותם , ההתרעה נתפשה כפונקציה של היכולת האיסופית ושל כמות הסנסורים האיסופיים - ולא כביטוי של יכולת מחקרית וברת התאמה לתפישה אופרטיבית . על רקע זה ניתן להבין את הדרישות האיסופיות שהציג הדוח : תוספת של עשרות רבות של אנשי מודיעין , רכש מסיבי של אמצעי איסוף ופענוח ושל אמצעי תקשורת לסוכנים ולכוחות הלוחמים . אף שהדוח הניח תשתית מושגית איתנה לדיון בהתרעה , הרי שהעיסוק המפורט בחילות האוויר הערביים כבסיס למתן ההתרעה סימן מעבר לדיון ברובד ההתרעה הטקטית והזנחה של הרובד האופרטיבי . דומה שהספקנות שאפפה את הדוח ויחסו לתחום הסיגינט אינה עולה בקנה אחד עם הציפיות הגבוהות של ראשות אמ " ן במהלך שנות ה - 50 מתרומת יכולות ההאזנה . על סיפה של מהפכה טכנולוגית עד מבצע קדש , הרעיון המרכזי שהסדיר למתכנן הצה " לי את התנהלותו האסטרטגית והאופרטיבית היה ההתרעה האסטרטגית . הערכת המודיעין כי סיבוב שני ביוזמה ערבית אינו צפוי בקרוב , לצד הכרה במגבלות היכולת לספק התרעה אופרטיבית , הפכו את המענה האופרטיבי הישראלי לכזה שאינו נסמך על התרעה אופרטיבית . המערכת הצבאית הישראלית הכירה במתח שבו היא ניצבה , בין הכורח שבהחזקת צבא סדיר קטן בלבד וגיוס מילואים בחירום לבין היכולת המוגבלת של הביון הישראלי לספק התרעה . אלא שזו העדיפה להסתמך על התרעה אסטרטגית , שאת סיכויי השגתה ראתה כטובים לאין שיעור . רעיון המתקפה המקדימה שקנה לו אחיזה לאחר שנודע על עסקת הנשק הצ ' כית - מצרית הפך את ההתרעה האופרטיבית לרלוונטית אפילו פחות , מאחר שהיוזמה למלחמה אמורה הייתה להיות - ואכן הייתה בסופו של דבר - בידי צה " ל . השינוי המהותי בתפישת ההתרעה והצבתה בראש סדר העדיפויות האמ " ני התחולל באמצע , 1957 עם נסיגת צה " ל מסיני . מתקופה זו התחזק מעמדה של ההתרעה האופרטיבית , נוכח הקו האופרטיבי שהוביל הרמטכ " ל לסקוב ולאור חיזוק יכולות האיסוף הסיגינטיים של אמ " ן , שחיזקו את ביטחונו ביכולת לתת התרעה . זאת בעיקר לאחר שלמשוואה הצטרף " מרחב התרעה " גאוגרפי – חצי האי סיני - שאמור היה להקנות למודיעין הישראלי שהות לאיתור סימנים מעידים שיאפשרו מתן התרעה אופרטיבית . זו האחרונה נועדה לאפשר למערכת הצבאית הישראלית להידרך לקראת מכת המנע . ככל שההתרעה האופרטיבית קנתה לה שביתה בשיח האג " מי - מודיעיני הישראלי , היא צומצמה לשיח איסופי בלבד . במובן זה , כישלון אמ " ן בזיהוי כניסת כוחות מצרים אל סיני , היא פרשת רותם , אינו מצביע על כשל מערכתי . אמ " ן והמטכ " ל היו שרויים בסביבה הקונצפטואלית האופרטיבית . תפישת ההתרעה הניחה כי קיים מצב אסטרטגית שבו מתאפשרת פעולה צבאית מצרית בסיני . תפישת ההתרעה האופרטיבית הלמה היטב את התכנון המבצעי ואת התפישה האופרטיבית כולה . תקלת רותם נבעה מכשל בהפעלת אמצעי האיסוף - כשל שנבע מהתאמה לא נכונה של סנסורים למציאות גאו - אסטרטגית . כשל איסופי זה פורש בדיעבד על ידי אנשי אמ "ן ככישלון הטכנולוגיה , או למצער , כאי - מימוש ההבטחה שטמנו בחובם האמצעים הטכנולוגיים שאמ " ן אך זה נחשף אליהם . דוח ועדת ההתרעה שנכתב כמה חודשים לפני פרשת רותם ופורסם כמה שבועות אחריה מגלם תגובת ריאקציה : הסברה כי כדי לטייב את ההתרעה יש להרבות באמצעי איסוף ; ואחריה האמונה כי מוטב יהיה לבסס את ההתרעה על הגורם האנושי מאשר על אמצעי טכנולוגיים , שכשלו ברגע האמת . במובן זה , דוח הועדה ייצג גישה שעברה מן העולם כבר בראשית שנות ה - , 60 עת עמד המודיעין הישראלי על סיפה של מהפכה טכנולוגית רבתי אשר שמה את המענה הסיגינטי בלב המענה האיסופי . הערות למאמר מתפרסמות בגיליון האינטרנטי

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help