sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

אחר פעילות כוחות האויב . עניין זה היה רלוונטי בעיקר להתרעה ברובד האופרטיבי והטקטי . לאחר שהושלמה נסיגתו מחצי האי סיני , החל צה " ל בתהליך תכנון אופרטיבי . התוצר העיקרי של תהליך זה היה תכנית החומש לבניין סד "כ צה " ל לשנים , 1962 - 1958 שכונתה " בני יעקב " . אמ " ן גרס כי רעיון סילוק ישראל מהמפה המזרח תיכונית לא נעלם לאחר מבצע קדש ; וכי רעיון השמדת ישראל הוא גורם רב - עוצמה המאחד במידה רבה את העולם הערבי המפוצל . אלא שהערכת המודיעין גרסה גם כי מדובר בתפישה שאינה דחופה , וכי ממילא , חרף תהליכי ההתעצמות הערביים , יחסי הכוחות הצבאיים עדיין עומדים לטובת צה " ל . אמ " ן סבר כי המלחמה אינה בפתח , שכן צבאות ערב זקוקים לשלוש שנים בטרם יגיעו ליכולת המאפשרת פתיחה במלחמה , ולכן יאלצו לדחות את שאיפותיהם . 10 עם זאת , התכנית לא הוציאה מגדר האפשר כי סכסוכי הגבול הקיימים עלולים להידרדר לכדי מלחמה . תכנית בני יעקב כללה אף נספח ובו דיון בסוגיית ההתרעה . המסמך קבע כי אם יחליטו הערבים לתקוף לפתע , סביר שאמ " ן יאתר מבעוד מועד סימנים מוקדמים , גם אם לא יהיה לו מידע על עצם ההחלטה . תפישה זו , שראתה בסיני חלק ממרחב ההתרעה , היא ששלטה בשיח ההתרעה המודיעינית עד אירועי פרשת רותם , כשנתיים לאחר מכן . בפרשה זו כשל אמ " ן בזיהוי כניסת כוחות מצרים אל סיני . תפישת הפעלת הכוח הצה " לית הושתתה על השאיפה להקדים ולתקוף את צבאות ערב , לפני שיספיקו אלה לצאת למלחמה מול ישראל . רעיון ההתרעה נועד לאפשר את הרצף שבין זיהוי הכוונה הערבית לתקוף את ישראל ובין הזמן הדרוש לגיוס המילואים וביצוע מתקפת המנע . הנחת גורמי התכנון הייתה כי "המלחמה הבאה כמו מלחמת סיני תפרוץ תוך התרעה מינימלית ומשכה אף הוא יהיה קצר ביותר " . לאחר מבצע קדש סמך אמ " ן את ההתרעה האופרטיבית על המרחב הגאוגרפי ועל כוחות האו " ם החוצצים בין צבא מצרים ובין צה " ל . גם הפעם הניח אמ " ן שהתרעה אופרטיבית תינתן רק לאחר שתתקבל כבר התרעה אסטרטגית . גם הפעם חישב אמ " ן את יכולתו לספק התרעה אופרטיבית בהתאם לשיקולי זמן ומרחב הנוגעים להתארגנות הצבאות הערביים והנעתם אל גבולות ישראל . המתכנן הצה " לי לא הסתמך על שיקולים אלה כבעבר , וקבע כי צה " ל יבנה כוחו על ההנחה שלרשותו יעמדו 48 שעות התרעה בלבד , ולא שבוע ימים , כפי שחישב אמ " ן . במובן זה שיח ההתרעה חווה תמורה : הנחת היסוד הייתה כי שינויים אסטרטגיים דוגמת סילוק כוחות האו " ם , סגירת המיצרים או התבססות צבאית בסיני - יזוהו על ידי אמ "ן ויביאו להגברת הכיסוי האיסופי , שיספק בתורו התרעה אופרטיבית . זו הוערכה בהתאם לחישובי זמן ומרחק , שהסתמכו בעיקר על יכולת צבאות ערב , ובראשם מצרים , לגייס כוחות ולהניעם על פני שטח רחב . תמורה זו חלחלה היטב גם לדרג הפיקוד הצבאי . שיח ההתרעה שהתקיים בין אמ " ן לגורמי המבצעים והתכנון החל לנוע סביב שאלות הנוגעות לטווח הזמנים שיוכל אמ " ן לספק בהם התרעה , כנגזרת מהצורך האופרטיבי . חישובי אמ " ן הבטיחו התרעה אופרטיבית של כשבוע . ראש אג " ם מאיר זורע ומפקד חיל האוויר עזר ויצמן גרסו כי 72 שעות התרעה יספיקו לצה " ל כדי להיערך למלחמה . הנה כי כן , שיח ההתרעה האופרטיבית בין צה "ל ובין אמ " ן עבר לפסים הנוגעים לממדים של זמן שההתרעה האסטרטגית כבר נתנה . בחודש אוקטובר 1958 פנה הרמטכ " ל לסקוב לאמ " ן בבקשה כי יציג בפניו את אמצעי האיסוף שעליהם מושתתת ההתרעה , ויבחן כיצד ניתן לקצר את משכה . תשובת אמ " ן התייחסה לאמצעי האיסוף שיופעלו לצורך השגת ההתרעה . תכנית העבודה של צה " ל לשנת 1960 - 1959 הציבה את סוגיית ההתרעה בראש סדר העדיפויות . בהוראת הביצוע של התכנית נקבע כי " הגדלת משך ההתראה בכל השטחים ועל ידי כל הדרגות " היא המשימה הראשונה ברשימת עיקרי משימות צה " ל לשנת העבודה . במחצית השנייה של 1959 חל שינוי מהותי בהערכת אמ " ן לגבי מוכנות צבא מצרים לבצע מהלכים התקפיים , בדגש על חסימת מיצרי אילת וכניסה מקדימה למערכי המגננה בסיני . שיפור המוכנות הביא את מחלקת המחקר לעדכן את הערכתה בנוגע לזמן שייקח לצבא המצרי להיערך בצורה הגנתית מלאה בסיני . כפועל יוצא , משך התרעה של " שבוע עד שבועיים " שלטענת אמ " ן היה ביכולתו לספק , הפך דחוק ביותר עבור צה " ל . בחזית הצפונית היה המצב לחוץ אף יותר : חרף הצלחתו לאתר תרגיל סורי רחב היקף כעשרה ימים לפני שהחל , העריך אמ " ן כי הצבא הסורי יוכל לרכז ' כוח הלם' של ארבע חטיבות בתוך 48 - 36 שעות ממתן הפקודה , ולאחר יממה נוספת יצטרפו אליו יתר היחידות הלוחמות . התקפת כוח מלא , שמטרתו הבקעה עמוקה לישראל , תיארך חמישה עד שישה ימים . בעיני מפקד פיקוד הצפון , גם הערכת 48 - 36 השעות הייתה אופטימית מדי . הוא קבע כהנחת עבודה שהות של 24 שעות מרגע קבלת פקודה ועד כניסת " כוח ההלם" ללחימה מול צה " ל . הטמעת מערכות נשק חדשות בצבאות קע "ם ( קהילייה ערבית מאוחדת , שכללה את מצרים וסוריה ) , לצד היערכות צבאית מצרית לא שגרתית בסוף 1959 והעלאת כוננות בסוריה - העלו את מפלס המתח באמ " ן . אלא שהמתח שכך במידת מה לאחר שהמצרים ביטלו חלק מצעדי הכוננות והסיגו חלק ניכר מהכוחות שהכניסו לסיני . אמ " ן זיהה כי המצרים בונים בסיני מוכנות שתאפשר להם לפרוס , תוך זמן קצר , סדר כוחות משמעותי בחצי האי . מצב זה מזרז את השלמת המערך הצבאי המצרי הדוח טען כי יכולות ההסתרה של הצבאות הערביים והיכולת לנוע בדממת אלחוט הופכים את מקורות האיסוף החזותיים למקורות העיקריים למתן התרעה . במקורות אלו כלל הדוח סוכנים שתפקידם יהיה להיפרס בצירים , צמתים , גשרים , בסיסי צבא וכן הלאה . סוכנים אלה יצוידו באמצעי שידור וידווחו למפעיליהם על תנועת הכוחות הערביים הרמטכ " ל חיים לסקוב . הוביל קו אופרטיבי שחיזק את הביטחון ביכולת לתת התרעה

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help