sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

עד שנחשפה עסקת הנשק הצ ' כית - מצרית ב - , 1955 הניח אמ " ן כי לא צפויה מלחמה ביוזמה ערבית . אמ " ן זיהה את מגמות ההתעצמות של הצבאות הערביים ; ועבודות מחקר שנערכו במחלקת התכנון באג " ם זיהו פוטנציאל לשינוי יחסי הכוחות הצבאיים בין מדינות ערב ובין ישראל . בה בעת ההנחה הייתה כי בצירוף הנסיבות האסטרטגי , אין פניהן של מדינות ערב למלחמה בשנים הקרובות . הנחת העבודה עד 1955 הייתה אפוא שמדינות ערב לא יצאו למלחמה יזומה בעשור הקרוב . זאת אף שלא נשללה האפשרות כי מלחמה נגד מדינה ערבית אחת עשויה להתפרץ כתוצאה מהידרדרות בגבול , ובמקרה שישראל תתמהמה בהשגת הכרעה צבאית - יצטרפו לעימות מדינות נוספות . הערכת המודיעין השנתית ל - 1953- 1954 קבעה כי " ( ב ) כוחו של המודיעין של צה "ל להתריע מבעוד מועד על בוא התקפה במקרה יזום , וכן בכל מקרה של החרפת התלקחות עד כדי סיבוב שני . אין להניח כי יעלה בידי מדינות ערב להסתיר את התכונה הכללית לקראת ' מקרה הכל "' . ברובד האופרטיבי , התכנונים המבצעיים הניחו כי מדינות ערב הן שיפתחו במלחמה . זה העמיד את המערכת הצבאית בפני שלוש אפשרויות , שתיים מהן בלתי ישימות בעליל : הראשונה , החזקת הכוח הסדיר בכוננות מיידית כל העת . השנייה , החזקה קבועה של כוחות מילואים , בנוסף על הסדיר . השלישית , גיוס מהיר של מילואים כדי לבלום מתקפה ערבית . ברי כי מהבחינות הפוליטית , הביטחונית , האידאולוגית , הכלכלית והמבצעית , האפשרות השלישית נבחרה . על פניו , כדי לאפשרה , נחוצה הייתה התרעה מודיעינית מוקדמת , שתקצר את משך הגיוס . אלא שההכרה במוגבלות היכולת המודיעינית לתת התרעה בזמן , חרף חשיבותה לתכנון המבצעי , הביאה לכך שבתכנית המבצעית העיקרית של צה " ל הוצגו שלושה תרחישים , ששניים מהם מניחים יכולת מוגבלת של התרעה אופרטיבית : כפיר : ישראל מופתעת וצה " ל נאלץ לבלום מתקפה בטרם הספיק להשלים היערכותו למגננה . אריה : ישראל פותחת במתקפת מנע לפני פתיחת מתקפה ערבית . שחל : ניתנה לישראל התרעה מבעוד מועד וצה "ל נערך להגנה כמתוכנן . אם נבחן תרחישים אלה בהתאם להתרעות שהגדרנו , ואם נקבל את ההנחה השגורה דאז , כי התרעה אסטרטגית תינתן במועד - נראה כי תכנית כפיר דנה במקרה שבו לא התקבלה התרעה אופרטיבית ; תכנית אריה אינה מחייבת התרעה אופרטיבית , אלא אסטרטגית בלבד , שכן היוזמה ממילא תהיה בידי ישראל ; ורק תכנית שחל מסתמכת על התרעה אופרטיבית - וגם זאת בהנחה שצה " ל לא יוכל להחזיק כוח מגננתי לאורך זמן , גם בהינתן התרעה אסטרטגית . ניתן אולי לטעון , כי מטבעו נערך הצבא להתמודדות עם התרחיש הגרוע ביותר , אך אנו סבורים כי ההנחה שלא תתקבל התרעה מודיעינית אופרטיבית , או למצער , שזו אינה רלוונטית , משקפת את הכרת המתכנן הצבאי במגבלות יכולת ההתרעה האופרטיבית שיכול היה אמ "ן להעמיד . מה שהסדיר למתכנן הצבאי את המתח האופרטיבי שבו היה שרוי היה רעיון המתקפה היזומה , ולא רעיון ההתרעה האופרטיבית . יש להניח כי משה דיין היה שותף להנחת אמ "ן לפיה תינתן התרעה אסטרטגית על שינוי במאזן הכוחות מול צבאות ערב ועל שינוי בנכונותן לצאת לסיבוב השני . אולם , דיין לא נסמך על רעיון ההתרעה האופרטיבית אלא בחר בתפישת המלחמה היזומה . תפישה זו , לשיטתו , תוכל לגשר על הפער שבין האיום הצבאי המתהווה ובין היכולות המוגבלות של עיקר הכוח הצבאי - עוצבות המילואים . שאלה מרכזית הצפה בהקשר זה היא מדוע המתכנן הצבאי היה כה ספקן לגבי היתכנות קבלת התרעה אופרטיבית ; וזאת בשעה שהפגין ביטחון ביכולתו לזהות תפנית אסטרטגית ? התשובה טמונה להערכתנו בחוסר בהירות תפישתית בכל האמור לאבחנה בין סביבות ההתרעה ומתוך הכרה במגבלות היכולות האיסופיות . הסיבות למצב תפישתי זה : היעדר חיץ גאוגרפי . הצבאות הערביים , שחנו בגבולות , פגעו במידה ניכרת ביכולת לתת התרעה אופרטיבית , שהרי בתנאים אלה המעבר מהערכות שגרה להערכות חירום ומשם להתקפה עתיד להיות קצר ביותר . ההתרעה האופרטיבית נתפשה כעניין ארעי למדי , הן לאור המחסור במקורות איסופיים טובים והן משום שהפעלת חלק מהמקורות האיסופיים שיכלו לאפשר התרעה אופרטיביים הצריכה בעצמה קבלת התרעה ( דוגמת הפעלת מטוסי צילום , שלא ביצעו גיחות צילום " עמוקות " לעתים קרובות ) . לכן , אף שבתכנית העבודה של אמ " ן הוגש כי " פיתוח אמצעי התראה והערכה , במגמה לעמוד למפרע על עוצמתו וכוונותיו של אויב ובמגמה לשלול מאתו את העדיפות בגורמי ההפתעה והביטחון " , הרי שהסוגיה לא קיבלה ביטוי בעבודת יחידות האיסוף . ההתרעה לאחר מבצע קדש : מעמדה של ההתרעה האופרטיבית מתחזק לאחר מבצע קדש , כשצה " ל פינה את סיני , התרחשה תמורה בעיסוק בהתרעה . השינויים המרכזיים היו : הסדרי נסיגת הכוחות הישראליים מסיני הפכו את חצי האי לשטח מפורז שמתקיימת בו נוכחות כוחות או " ם . השטח נתפש במובן מסוים כחלק ממרחב ההתרעה שיש לצה " ל בזירה המצרית ואפשר מתן התרעה אופרטיבית - טקטית . בשיח האופרטיבי הישראלי תפישת מתקפה מקדימה זו הלכה וקנתה לה אחיזה . זו שינתה מהותית את תפקיד ההתרעה מבחינה אופרטיבית והקטינה את הצורך בה . בראיית אמ " ן , הקמת האיחודים הערביים הפכה את אפשרות פרוץ מלחמה נוספת לבלתי סבירה . סיבות אלו היו יכולות לפגום בעיסוק בהתרעה אופרטיבית , אך אליהן הצטרפו כמה נסיבות חדשות שדווקא חיזקו את העיסוק בה : החלפתו של הרמטכ " ל משה דיין בחיים לסקוב סימלה גם שינוי בתפישת העולם של הרמטכ " ל בכל האמור להתרעה . זאת משום שלסקוב הגדיר את ההתרעה כ " קו ההגנה הראשון של צה " ל " , ודחף את אמ " ן להרחיב מאוד את עיסוקו בפיתוח אמצעי איסוף משוכללים שישפרו את יכולת מתן ההתרעה . יכולות איסוף חדשות באמ " ן , בעיקר יכולות האזנה מתקדמות ( בדגש על תקשורת מטוסי אויב בתחום של תדר גבוה מאוד ) , חיזקו משמעותית את יכולת אמ " ן לעקוב אמ " ן גרס כי רעיון סילוק ישראל מהמפה המזרח תיכונית לא נעלם לאחר מבצע קדש ; וכי רעיון השמדת ישראל הוא גורם רב - עוצמה המאחד במידה רבה את העולם הערבי המפוצל . אלא שהערכת המודיעין גרסה גם כי מדובר בתפישה שאינה דחופה , וכי ממילא , חרף תהליכי ההתעצמות הערביים , יחסי הכוחות הצבאיים עדיין עומדים לטובת צה "ל

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help