sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

הנחש מסביר לחווה שאלוהים מסר לאדם מידע חלקי בלבד ואת המידע המשמעותי לגבי ההשלכות האמיתיות של אכילה מפרי העץ - העדיף להשאיר לעצמו . כאמור , אלוהים כלל לא הסביר לאדם את פשר האיסור . הוא רק אסר והוסיף איום מפחיד בצד האיסור . אדם , שמתגלה כאן כחסר עמוד שדרה , אינו מטיל ספק , אינו שואל שאלות ואינו מגלה אסרטיביות , אלא מעביר את פקודת האל , כמות שהיא , לחווה . הנחש הוא זה שגילה לאישה את הסיבה האמיתית לאיסור – אלוהים לא מעוניין במתחרים . בשמעה את הדברים , בהיעדר איום ממשי ובהתחשב בעובדה שהפרי ראוי למאכל , יפה ואסתטי - ואולי מקפל בתוכו גם בונוס בצורת הבנת הדברים נכוחה - היא אוכלת ממנו וחולקת אותו עם אדם . הכתוב המקראי מתאר את הדברים בפשטות , בלי דרמות מיותרות . ייתכן ובכך הוא רומז לנו שבאמת לא היו כאן דרמות . אדם , את זה אנחנו כבר מבינים , היה יצור חלש וניתן להשפעה בקלות , וסביר שחווה לא נאלצה לטרוח יותר מדי כדי לשכנעו לאכול מפרי עץ הדעת . חקירה ראשונה : " גלגול חקירה " כפול אדם וחווה אכלו מפרי העץ , הבינו שהם עירומים ומיד כיסו את ערוותם - וכבר נשמע קול האלוהים בגן . הם ידעו כי עשו מעשה אסור והכובע בער על ראשיהם . ברגע שהם שמעו את קול האלוהים מתהלך בגן , הם הסתתרו בתוך עץ . אלוהים ידע כי הצליח להפחיד את אדם וחווה אבל נהנה להתעלל בהם קצת . בהיותו יודע הכול הוא יודע על אכילת פרי עץ הדעת , אבל רוצה לשמוע את הדברים מפיהם - מבקש הודאה , ממש כשם שהחוקר בימינו יושב מול הנחקר כשהמודיעין בידיו ובכל זאת , חשוב לו לקבל הודאה אותנטית מפי הנחקר . אלוהים שואל " איכה " ואדם המפוחד עונה ממקום מחבואו כי הסתתר מפני האל כיוון שהבין כי הוא עירום . הוא עדיין לא מספר את האמת אבל כבר נופל בלשונו כיוון שלא אמור היה לדעת שהוא עירום אלא אם אכל מפרי עץ הדעת . אלוהים ממשיך את ההתעללות באדם ושואל שאלה רטורית : מאיפה אתה יודע שאתה עירום ? האם אכלת מפרי העץ שאמרתי לך לא לאכול ממנו ? אז אדם מתגלה לא רק כלא אסרטיבי , אלא גם כפחדן לא קטן וכמי שממהר להסיר אחריות מעל עצמו ו " מגלגל" את האישה בחקירה . גלגול בחקירה הוא משאת נפשו של כל חוקר . משמעו קבלת מידע מחדש מהנחקר , שיביא להרחבה משמעותית של המודיעין הראשוני שהיה בידיו בתחילתה . אדם אומר , " האשה אשר נתתה עמדי , הוא נתנה - לי מן - העץ ואכל " ( שם , שם , . ( 12 ראשית , ההתייחסות לאישה היא מנוכרת " האשה אשר נתתה עמדי " . לא " אשתי " , לא " בת זוגי " , לא " העזר כנגדי " ולא משהו חם ואוהב - סתם " האשה אשר נתתה עמדי " . שנית , במשתמע , תוספת סמויה במעמד זה : " ושאני לא ביקשתי לי " . מעין הפניית אצבע מאשימה כלפי אלוהים ( מה שנכון , נכון . הרעיון היה כולו של אלוהים ועל פי הגרסה השנייה לבריאת העולם , בבראשית פרק ב ' , הוא אפילו הפתיע את אדם שהלך לישון לבד והתעורר כשאישה לצדו ) . בנוסף , אדם התגלה כטיפש למדי , כיוון ששמע בקול האישה חרף הנחיות מפורשות מהאל . יש כאן הודאה סמויה מצדו בחולשת אופיו מול האישה , שהרי הציווי שלא לאכול מפרי העץ ניתן אך ורק לו , כך שהוא אמור היה לבלום את האשה מלעשות זאת . אז פונה אלוהים אל האישה ושואל אותה " מה - זאת עשית " ( שם , שם , . ( 13 היא , עניינית וקצרה , עונה בשלוש מילים " הנחש השיאני , ואכל " ( שם , שם , . ( 13 כך , במהירות הבזק , הסתיימה החקירה הראשונה בעולם בהצלחה . זו כללה שתי הודאות ושני גלגולים בחקירה - אדם '" גלגל " את חווה , חווה " גלגלה " את הנחש . נחתמה פרשיית החקירה הראשונה מאז ומעולם . את הנחש אלוהים כבר לא חוקר . למה ? אולי כי הוא ערום מכל חיית השדה ואלוהים לא היה מסוגל להתמודד מולו ? או שכל זה היה תרגיל של אלוהים שנועד לבדוק את צייתנותו של אדם ? או בכלל להביא לגירוש אדם וחווה מגן העדן ? שכל אחד יבחר את התשובה המתאימה לו . חקירה שנייה : נחקר בודד החקירה הבאה , שגם אותה ביצע אלוהים בעצמו , הייתה הרבה פחות מוצלחת מבחינה מקצועית . אלוהים לא גילה בה יצירתיות יוצאת דופן , אף שמן המפורסמות היא שחקירות שונות במהותן זו מזו ונחקרים שונים אלה מאלה ולכל חקירה צריך לבצע התאמות . הוא חזר על המתכונת מהחקירה הראשונה אף שבמקרה הראשון היו שלושה מעורבים ( הנחש , חווה ואדם ) , ובשני היה נחקר בודד . כיום אנו יודעים שחקירת אדם בודד היא מהקשות והעדינות שיש , ונדרשות יכולות מקצועיות לא מבוטלות כדי להצליח בה . לנחקר הבודד , במקרה זה – קין , אין שותפים שאפשר להפעיל עליהם מניפולציות כדי לקדם את החקירה . אי - אפשר להפעיל על הנחקר מדובבים - שיטה שמוזכרת לראשונה בתנ "ך - משום שלא היו אנשים על פני כדור הארץ . מלבד אדם וחווה היה קין , שהרי הבל אחיו הוא הנרצח . זה היה המידע המודיעיני שעמד בבסיס החקירה . אלוהים נוקט בחקירת קין בדיוק באותה שיטה בה נקט מול אדם - השאלה הרטורית . " אי הבל אחיך " ( שם , ד ' , , ( 9 נשאל קין , אלא שבניגוד לאדם שהיה רכרוכי והודה מיד - קין שיקר לאלוהים והיתמם : " לֹ א ידעתי , השמר אחי אנכי " ( שם , שם , . ( 9 כאן אלוהים עשה טעות שחניך חוקרים בימינו לא יעשה . הוא הטיח את המידע שהיה לו בפני קין ולמעשה מנע אפשרות לקבל הודאה אמיתית ואותנטית מהנחקר שלו . " ויאמר , מה עשית ; קול דמי אחיך , צעקים אלי מן - האדמה " ( שם , שם , . ( 10 חוקרי המודיעין של היום לומדים כיצד להשתמש בחומר שבידיהם בצורה מושכלת ולהימנע ככל הניתן מחשיפתו לנחקרים . זאת מסיבה כפולה : לקבל הודאת אמת ולקבל מהנחקר מידע מודיעיני מחדש . מיד כשמסתיימת חקירת אדם וחווה יש פסק דין – כולם מורשעים , ויש גזר דין שונה לכל אחד . הקטע המעניין ביותר הוא העונש שניתן לאדם , " בזעת אפיך , תאכל לחם " ( שם , ג ' , , ( 19 עונש סביר - אולם ההמשך הוא " עד שובך אל - האדמה , כי ממנה לקחת : כי - עפר אתה , ואל -עפר תשוב " ( שם , שם , . ( 19 לכל הדעות עונש חריף ולא מידתי לחומרת העברה . ומה הסיבה שמציין אלוהים לעונש זה ? " כי- שמעת לקול אשתך , ותאכל מן - העץ , אשר צויתיך לאמר לֹ א תאכל ממנו ... " ( שם , שם , . ( 17 מה המסקנות מדברי אלוהים אלה ? בסיפור הזה הסופר התנ " כי אינו מסיק עבורנו מסקנות . הוא רק מספק לנו חומר למחשבה . לעתים מחזיקים החוקרים בקצה חוט בלבד , מידע נסיבתי כזה או אחר , רמז דק שבדקים , וממנו הם אמורים להגיע למידע מלא או לפחות למידע שיאפשר להתחיל במבצע מודיעיני כלשהו . דרך החקירות , למשל , הגיעו האמריקאים למידע שהביא לבסוף לחיסולו של אוסאמה בן לאדן

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help