sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

יחידה 8200 ב ” מבצע יונתן ” : הסיפורים ממשיכים לצוף הפעולה לשחרור חטופי אנטבה כללה היערכות של כוחות רבים . בפרק הזמן הקצר שעמד לרשותה הצליחה יחידה 8200 להעמיד עמדות האזנה שליוו את הכוחות עד תום המבצע אבנר אברהם | גמלאי המוסד , אוצר התערוכה avner @ aavner . com היה זה יום א ’ , 4 ביולי . 1976 אביה של דורית , חיילת ביחידה , 8200 העיר את בתו מוקדם בבוקר . לאחר שאיחל לה יום הולדת שמח בישר כי שמע זה עתה בחדשות ה - BBC כי הייתה פעולת חילוץ באנטבה . “ אבא , אני יודעת , החבר שלי עמי נמצא שם ” , אמרה והמשיכה לישון . דורית הייתה שותפה להכנות הקדחתניות להכנת טבלאות הפעולה למבצע , ועמי אלעזרי , אז סגן צעיר , שימש כקב ” ר המבצע . לימים התקדם לדרגת סא ” ל במילואים והפך לבעלה של דורית . בפרק הזמן הקצר שעמד לרשות יחידת 8200 ב ” מבצע יונתן ” , שבו נחטף מטוס “ איר פראנס” בדרכו מתל אביב לפריז , נרשמה התארגנות חריגה ומיוחדת . זו כללה התקנת שש עמדות עבודה במטוס הפיקוד ( בואינג ) שחג מעל אנטבה בזמן הפעולה ונשא עמו בין היתר את האלוף יקותיאל אדם , המפקד העליון של המבצע , ואת האלוף בני פלד , מפקד חיל האוויר . העמדות , שנקראו “ מארזים ” , כללו מקלטי רדיו בהתאם לתחומי התדרים המבוקשים , מכשירי טייפ להקלטה וציוד שמע . בכל עמדה ניתן היה להאזין בו - זמנית לארבעה מקורות שונים . המשימה הייתה לתת כיסוי בהאזנה לאורך הטיסה לאנטבה , במהלך הפעולה עצמה ובדרך חזרה . האיומים שארבו לכוחות כללו סכנת התגלות , הזנקת מטוסי קרב נגד מטוסי חיל האוויר והתבטאויות בתקשורת הבין - לאומית המעידות על חשיפה . 14 אלחוטנים נבחרו בקפידה וחולקו לקבוצות לפי השפה הנדרשת : ערבית , אנגלית , צרפתית , גרמנית , רוסית ושפות הנהוגות באפריקה , כמו סווהילית . “ הטייסים מתורגלים בדרך כלל לדבר אנגלית ” , סיפר לי אלעזרי , “ אבל בעת לחץ קורה שהם עוברים לדבר בשפת אמם . היה חשוב להיערך לכל אפשרות ” . בדרך למבצע התבצעו סריקות והאזנות לפי לוח זמנים ומיקום לשלל מקורות איום אפשריים , מגורמי צבא ועד תעופה אזרחית . לא התגלה דבר עד ההגעה לאנטבה . פנסים באדיבות לוחמי סיירת צנחנים “ בקרת כיבוי אש , כאן מגדל הפיקוח באנטבה , מה הבעיה עם המטוסים שעל המסלול ? ” נשמע קולו של האיש במגדל הפיקוח . “ אני לא יודע מה קורה ” , ענה עמיתו מבקרת כיבוי האש של שדה התעופה הבינלאומי של אוגנדה . שניות אחדות לאחר מכן כבו אורות המסלול . הרקולסים 1 ו - 2 הספיקו לנחות . קברניט מטוס , 3 אריה עוז , הבחין כי אין אורות על המסלול . כשהרקולס 1 נסע על המסלול קפצו ממנו לוחמי סיירת צנחנים והראשון שבהם - דורון אלמוג , לימים אלוף בצה ” ל - הניחו פנסי אור קטנים בצמוד לכל מנורה על מסלול הנחיתה , כדי לאפשר ליתר המטוסים לנחות בבטחה . אלעזרי זינק לעבר עמדת ההאזנה . בזמן שהאלחוטן המשיך להאזין למגדל הפיקוח אלעזרי הריץ את סליל ההקלטה אחורנית כדי לשמוע במו אוזניו את השיחה . לאחר מכן העביר את הידיעה ממגדל הפיקוח לקצין המודיעין מטעם חיל האוויר שהיה על מטוס הפיקוד . זה האחרון ניגש ליקותיאל אדם והעביר לו את הידיעה . אותו קצין , שהיה רב סרן באותה העת , הפך לימים לאלוף ולראש אמ ” ן - אהרון פרקש . “ הדרך חזרה הייתה הרבה יותר מסוכנת” בדרך חזרה נחתו המטוסים בניירובי , בירת קנייה . היה זה תיאום חשאי מורכב שנועד לאפשר את תדלוק המטוסים ולהעניק עורף להתארגנות הכוללת בית חולים מוטס . על מלאכת התיאום ניצחו אהוד ברק , לימים ר’ אמ ” ן , רמטכ ” ל וראש ממשלה , שאף ישן במיטת אחד הילדים של נציג המוסד בניירובי ; נחום אדמוני , לימים ראש המוסד ; ואורי לוברני . גם בקניה , על אף ההתרגשות הגדולה וחבירת הכוחות , המשיכו אנשי 8200 להאזין ללא הרף . מבחינתם , המשימה לא תמה . “ הדרך חזרה הייתה הרבה יותר מסוכנת ” , תיאר אלעזרי . יחידה 8200 נתנה כיסוי לאורך מסלול החזרה ארצה . בשעה 06 : 00 נקלט דיווח במהדורת הרדיו של BBC המתאר פעולת קומנדו באנטבה . פנחס בוכריס , לוחם בסיירת מטכ ” ל , היה בכוח הפריצה לטרמינל . לימים הפך למפקד יחידה , 8200 בדרגת תא ” ל . הוא לא ידע שסגנו , אל ”ם רון דודזון , קשור למבצע . רון היה נער שיצא עם הוריו שרה ועוזי ועם אחיו בני לטיול בר מצווה שנחגג לאחרון באמריקה . הדבר התגלה באירוע מורשת שנעשה ביחידה , כאשר רון ביקש מאמו , שרה גוטר - דודזון , לתת עדות על המבצע . בימים אלו מוצגת במרכז רבין התערוכה “ מבצע יונתן ” . הסיפור שסופר כאן הוא אחד מתוך עשרות סיפורים שנאספו מקרב רבים . עם המבקרים באירוע פתיחת התערוכה נמנים אנשי , 8200 שחלקם או שמם מעולם לא נגלה . אחד מהם פנה אליי בתום הערב וסיפר כי גם הוא היה במשימת האזנה על מטוס . במהלך השיחה הבנתי כי מדובר במטוס אחר , נוסף , שחג באזור אחר עם משימה הנוגעת לפעולה באנטבה . וגם במטוס זה לא תם הסיפור . חטופי מטוס איר פרנס וביניהם הקברניט מישל בקוס מתקבלים בישראל , 4 ביולי 1976

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help