sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:

ככלל , כדי לייצר מענה נכון צריך לשלב בין יכולת אופרטיבית , יכולת מודיעינית ויכולת טכנולוגית , ולהתיך אותן לעשייה אחת . זה דורש כמעט שינוי ב - DNA של ארגון " . כתרי : כששאלו את יואל בן - פורת המנוח איזה מין איש מודיעין הוא רוצה לייצר בעקבות משבר מלחמת יום הכיפורים בנושאי ההתרעה ועוד , הוא ענה : ' אני רוצה ערביסט מהנדס ' . מהו מקומו של איש המודיעין במוסד ? " את הערכת המודיעין נותן איש מודיעין , איש מחקר . בשביל זה יש אנשים בעלי ותק של 30 שנה במקצוע , שהם מיומנים ומבינים את הזירה . הם יודעים לקרוא את החומר , לעכל אותו ולהבנות אותו . אם לא גדלת בתוך מערכת המחקר , אל תעז לתת הערכת מודיעין , כי אתה יכול רק ליפול . אדם שלא גדל והתחנך לקרוא מודיעין , עלול להסתמך על ידיעה בודדת , ' תסמונת הידיעה האחרונה ' , ובכך לקחת את המערכת ולטלטל אותה מצד לצד " . כתרי : מי הוא מעריך המודיעין הלאומי היום ( פעם היה ברור , לכאורה , כיום המרחב והאיומים השתנו )? מהם קווי התפר והחיכוך בין השירותים בתחום הזה ? " הערכת המודיעין הלאומית היא רחבה , וכוללת , בסופו של דבר את הערכתם של בעלי התפקידים בדרג האופרטיבי ואת השיקולים המדיניים האסטרטגיים של ממשלת ישראל . לכן , בראייתי , ' המעריך הלאומי ' הוא ראש הממשלה " . " שאת הקומה ה - 66 יבנה מישהו אחר" כתרי : איזה איש מוסד אתה רוצה ? " במוסד משרתים אנשים שונים , ממגוון רחב של מקצועות . זה סוד הקסם של הארגון , שיש בו הכול . בדרך כלל , אדם שלמד ארכיטקטורה למשל , כמו אבי ז " ל , או למד רפואה , מתייצב במקצוע שלו מרגע שגמר את הלימודים ועד שהוא בא בימים . הוא יכול להתפתח בתוך המקצוע , אך הרופא לא יהפוך לאסטרונאוט . אבל במוסד אפשר להחליף מקצועות , ללמוד מקצועות חדשים , כמובן על בסיס יכולות אישיות מתאימות . בשנת , 1982 שנתיים אחרי שנקלטתי למוסד , שאלו אותי עד מתי אהיה בארגון . השבתי : ' כל עוד זה יעניין ' . עבור 30 שנה מאז השאלה , וזה עדיין מעניין . אין משימה שהארגון לא יודע לבצע . השמים הם הגבול " . כתרי : שתף אותנו בראייה שלך לגבי הקשר של המוסד למל " ם , מעבר לכבוד ולהנצחת החללים . " עשיית המל " ם בתחום חקר המודיעין והמדיניות הינה ערכית וחשובה , וזו רק תחילת הדרך . בראייתי , המל "ם צריך להיות ברמה של מכון מחקר , שבו תציב קהילת המודיעין עוזרי מחקר באורח קבע , שתעשיר אותה גם ברמה הכוללת וגם ברמת ההסתכלות החוצה . התרומה של המל " ם למערכות האופרטיביות ולדעתי גם לדרג המדיני , היא משמעותית וחשובה . למל " ם כגוף חיצוני לארגונים אלו , יש היכולת להסתכל על הדברים בצורה רחבה , שקולה ובהירה יותר ולהעשיר את המערכות בהרבה תובנות . אני חושב שהדרך נכונה , ושההסתכלות צריכה להיות בהרבה מעבר למורשת ולזיכרון . זה החיבור של העבר לעתיד " . וינטרוב : מה לדעתך מקומם של המורשת והזיכרון במערכת החינוכית של המוסד ? בהדרכה ? " אמר מישהו חכם ממני : ' מי שאין לו עבר , אין לו עתיד ' . מערכות מהסוג שלנו בנויות שכבות - שכבות . המוסד היה השנה בן 65 וזה משול לבניין בן 65 קומות , וצריכים כעת לבנות את הקומות הבאות . קומה 65 יושבת על קומה 64 . 64 יושבת על 63 וכן הלאה , ובסוף על יסודות . אינך יכול לבנות בניין מקומה 65 ומעלה , אם אינך מכיר את היסודות . מעבר לעובדה שאתה חושב שאתה ממציא את הגלגל מחדש , אתה גם לא לומד . הלימוד בא מלמטה , מהעבר . ופה למורשת יש תפקיד חשוב מאוד . האם אנחנו טובים בזה ? הרבה פחות ממה שהיינו צריכים להיות . אני מכיר ארגונים שמחקר המורשת טבוע בהם , כמעט בחוק . אסור לו לארגון לתעדף משאבים המוקצים לפעילותו המבצעית , על חשבון מורשתו . ארגון מחויב לשמר ולטפח את נושא המורשת הארגונית " . כתרי : תואיל לסכם בקצרה את התקופה שבה כיהנת כראש המוסד ? " תפקיד כזה אפשר לסכם רק ברגע שמעבירים את המנדט לבא אחריך . לא לפני כן . כשנכנסתי לתפקיד הזה חשבתי שקדנציה של חמש שנים היא מעל ומעבר , ולא צריך להאריך אותה ולו בשעה אחת . אני בניתי את קומות 61 עד , 65 שאת הקומה ה - 66 יבנה הבא אחריי " . אנחנו חיים היום בעולם של " , " friendemy שבו כל אחד הוא גם friend וגם enemy באותו זמן . ברגע אחד הוא אויב , וברגע השני הוא ידיד . עם כל אחד מהכוחות שפועלים כאן במזרח התיכון , או בכלל בגלובוס , יש מטרות ויעדים משותפים לצד יריבות ותחרות . ארגון כמו המוסד עובד בדרך הטבע רק באזור האפור , וכל אחד , מבחינתו , הוא גם יריב וגם ידיד"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help