sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

נחרצות לסוג כזה של דיון ; אנו מכבדים עמדה זו , שמקבלת את ביטויה בספר , אך מציעים גם לצעוד מעבר לה . למעשה , כבר בעבודת הקבוצה , וגם בחלק מהחיבורים שנכתבו עבור הספר , ניכר חיפוש מכוון אחר מישור שוויוני ומשותף כזה . ג . שיח האמפתיה במהלך פעילות הקבוצה אומץ סוג נוסף של שיח , שהתקיים במתח מתמיד עם שני סוגי השיח הקודמים שתוארו - שיח האמפתיה ההדדית . זהו שיח של זיכרון ופיוס אשר במידה רבה שואב את תובנותיו והנחותיו משיח הטראומה האישי והקולקטיבי שהתפתח בעשורים האחרונים , במידה רבה בעקבות השואה ובהקשרה , ואשר הפך לשיח תרבותי מרכזי ורב עוצמה בספרה הציבורית בעולם המערבי , ובמידה גוברת והולכת גם מעבר לו . הן השואה והן הנכבה נידונות בהקשר של שיח האמפתיה כטראומות מכוננות של שני העמים אשר ממשיכות להשפיע על התנהגותם הפוליטית . במסגרת זו השואה והנכבה נתפסות כעברים שלוכדים את שני העמים במעין כפיית חזרה , אשר מקשה עליהם לעבד את עברם הנורא כדי להגיע לפיוס . שאלת ההכרה ההדדית היא העומדת במרכזו של שיח האמפתיה . במסגרת כלליו של שיח זה אופיים המדויק של האירועים , ובוודאי השוואה היררכית ביניהם , אינם כה חשובים - שכן גם אם האירועים שונים מאוד זה מזה , כזיכרון הם מתפקדים באופן דומה בקרב שני העמים . זהו זיכרון טראומטי המכונן זהות , בעיקרה קורבנית , ואשר דורש עיבוד מעין פסיכולוגי כדי לפרוץ אל מעבר לה לקראת עתיד טוב יותר . ההכרה ההדדית בסבל וקבלת אחריות עליו בידי הצד השני נתפסים בשיח האמפתיה כהכרחיים בתהליך העיבוד של הטראומה . היהודים אמורים להכיר בסבל שגרמו לפלסטינים במהלך הנכבה המתמשכת מ 1948 ועד ימינו , ואילו הפלסטינים אמורים להכיר בסבלם של היהודים באירופה , במרכזיות שלו בכינון זהותם ובעולם החרדות הקיומיות הקולקטיביות שהוא מייצר . לא האירועים עומדים במרכזו של שיח זה אלא הזיכרון הטראומטי . במובן זה ההיררכיה הופכת לאנלוגיה - אך רק במישור של הזיכרון ולא במישור ההיסטורי , שבו מצופים הערבים , כחלק מתהליך ההכרה האמפתית , גם להכיר בחוסר הפרופורציונליות שבין האירועים . במקביל , שיח האמפתיה גם מחדד היטב את המעמד השונה שיש לכל צד ביחס לטראומה של הצד השני , שכן הפלסטינים אינם אחראים במאום לקטסטרופת השואה ואילו היהודים אחראים באופן ישיר לקטסטרופת הנכבה . שיח האמפתיה האנלוגי והוויכוח על הלגיטימיות שלו היו ציר מרכזי בדיוני הקבוצה , והם אף ציר מרכזי מאוד בחלק ניכר מחיבורי הספר . מטרתו של שיח מעין זה היא לייצר מסגרת קונספטואלית ודיסקורסיבית של הכרה הדדית ושל קבלת אחריות הדדית של שני העמים על עבריהם ועל עברו של העם האחר .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help