sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המכונן והטראומטי של היהודים , שלו ערך אוניברסלי וגלובלי . לפיכך , השיח הזה מעורר זעזוע בכל פעם שמתברר שהפלסטינים אינם יודעים די על השואה ואף אינם מעוניינים לדעת עליה , אך מנגד , במסגרת השיח הזאת היהודים אינם מחויבים ללמוד על הנכבה ולעסוק במשמעויותיה . שיח השואה היהודי והגלובלי מהסוג הזה יכול להיות סובלני לאזכור הנכבה אם הדבר נעשה בהתאם לכללים ההיררכיים של השיח . אולם לעתים אף עצם העיסוק בנכבה , שבעטייה דורשים הפלסטינים את זכות השיבה של הפליטים ותביעות פוליטיות אחרות שנראות בעיני יהודים רבים כחותרות תחת עצם יהדותה של מדינת ישראל , נתפס כחילול זכר השואה ולעתים אף כביטוי של אנטישמיות . חלק ניכר מהציבור הפלסטיני דוחה שיח זה בטענה שהוא חד צדדי . רבים מהפלסטינים סבורים כי בסופו של דבר זיכרון השואה שנארג אל שיח מהסוג הזה הוא מעין הון סמלי התומך בעמדה היהודית ציונית מפני שהוא מצדיק , ולו בעקיפין , את הקמת מדינת ישראל ; מכיוון שהוא מחייב אמפתיה מיוחדת כלפי העם היהודי וכלפי קורבנות השואה ; ומאחר שהוא מייחד את שואת היהודים מכל שאר אירועי הקטסטרופה שהתרחשו בעולם כאירוע בעל משמעויות היסטוריות אוניברסליות . תחושות אלה עומדות ברקע הנטייה של חלק מהפלסטינים להכחיש באופן מלא או חלקי את התרחשותה של השואה ולראות בה מניפולציה ציונית . עם זאת , יש פלסטינים אשר רואים גם במסגרת זו אתר ראוי לשיח יהודי –ערבי משותף . כזה הוא למשל האב אמיל שופאני מנצרת , אשר עוסק בהנחלת מורשת השואה לפלסטינים בישראל ואף הוביל מסע משותף של ערבים ויהודים למחנות ההשמדה בפולין . על עבודתו זכה האב שופאני ב 2003 בפרס אונסק " ו לחינוך לשלום , וכן בכמה פרסים מטעם מדינת ישראל ומטעם ארגונים יהודיים . בהקשר זה ראוי לציין שהאב שופאני רכש את השכלתו האקדמית והתיאולוגית בצרפת , ושם התוודע גם לנושא השואה ולמרכזיותה בתודעה האירופית . זו הייתה אפוא המסגרת הראשונית להקמת הקבוצה . אולם שיח היררכי זה , גם אם הוא מתקיים מתוך רצון טוב ומתוך כנות מן הצד היהודי , לא יכול היה לשמש מסגרת ראויה לקבוצת מפגש שוויונית . ב . שיח ישראלי אזרחי כבר במהלך הדיונים הראשוניים על הקמת קבוצת המפגש הוחלט שהמסגרת הדיסקורסיבית שתוארה לעיל אינה מתאימה כיוון שהיא יוצרת אי שוויון מובנה בין בני שני הלאומים . נקבע אפוא שיש לנסות ולבסס עבור הקבוצה מסגרת קונספטואלית שוויונית יותר . מסגרת זו גם הייתה הבסיס ל " קול קורא " שנשלח לכותבי המאמרים שקובצו בספר זה . מסגרת שיח זו קרובה לשיח היהודי והגלובלי שתואר לעיל אך נבדלת ממנו בכמה היבטים עקרוניים .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help