sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את הזיקה בין המבדה הספרותי למציאות החברתית . מן המוסכמות היא שבניגוד לסופר , שיכול לתאר את " הדברים כפי שעשויים היו לקרות " , ההיסטוריון מחויב לתאר את " הדברים כפי שקרו " . אלא שהיעלמותו המתמדת של העבר מן התודעה האנושית אינה מאפשרת לייצגו אלא מתוך שימוש ב " דמיון בונה " , המסייע להפוך עובדות היסטוריות נפרדות לסיפור בעל קשר סיבתי . למותר לציין כי כאשר ההיסטוריון ניגש למושא המחקר שלו הוא מצויד בשאלות מחקר ובספרות המחקרית הקיימת - כלים שרק מעצימים את השבר האפיסטומולוגי המשבש את יכולתו להבין את "הדברים כפי שקרו " . ואמנם , בעיני תיאורטיקנים פוסטמודרניים כדוגמת היידן וייט , מאורעות היסטוריים אינם מצטרפים מעצמם לכדי סיפור , אלא ההיסטוריון הוא זה שאורג אותם לסיפור קוהרנטי באמצעות טכניקת העללה . מכאן שהסיפור ההיסטורי תלוי בפרספקטיבה של ההיסטוריון , המארגן את האירועים על פי מבני העללה ארכיטיפיים ( דרמה , קומדיה , אפוס ) ובתוך כך מנפה כל רכיב שאינו עולה בקנה אחד עם סיפורו . לסיפור ההיסטורי שנוצר כך יש התחלה , אמצע וסוף , והיסוד העלילתי שבו מזין מטבעו את הפרשנות הטלאולוגית של ההיסטוריה , דהיינו את ראייתו של התהליך ההיסטורי כבעל תכלית מיסודו . הפרשנות הטלאולוגית המתלכדת מסביב לאירועים דרמטיים , מסביב לאותם " סופים " ששותל ההיסטוריון ברצף האירועים , אמנם עשויה להפיק סיפורים היסטוריים גדולים , אך היא עלולה לעתים להתעלם מגורמים היסטוריים חשובים המנופים במהלך ההעללה של חומר הגלם ההיסטורי . אחרי ככלות הכול , גם הסיפור ההיסטורי האובייקטיבי ביותר אינו יכול להכיל את העבר בשלמותו . ההצעה לבחון בפרספקטיבה סינכרונית את המגמות הספרותיות והחברתיות ברוסיה בשנות השישים של המאה התשע עשרה אינה מתיימרת להציע פתרון כולל לאתגר ההעללה הזה ולבעיית הניפוי של החומר . 1 קולינגווד , האידיאה . . 2 וייט , הטקסט ההיסטורי .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help