sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ורסקולניקוב בהחטא ועונשו מאת פיודור מ ' דוסטויבסקי , היו עד מהרה לאייקונים תרבותיים . בעיני השמרנים המילה " ניהיליסטים" שימשה תדיר כינוי גנאי למהפכנים ולרדיקלים למיניהם , גם אם אלה לא ראו עצמם ניהיליסטים כלל ועיקר . במהלך שנות השישים , לאחר שהתפרסמו הרומנים אבות ובנים ( , ( 1861 מה לעשות ? ( 1863 ) והחטא ועונשו ( , ( 1866 הפכו הניהיליזם והניהיליסטים למוקד של אינטרטקסטואליות , פרודיה ורטוריקה , ואלו הביאו לעירוב בין ז ' אנרים ספרותיים שונים . ברומנים הניהיליסטיים יש בדרך כלל , לצד הסיפור המלודרמטי , גם מסה פילוסופית ופובליציסטיקה . רשימות הביקורת שנכתבו עליהם קידמו , לעתים בגלוי , פרוגרמות פוליטיות צרופות . ביקורת הספרות הרוסית באותה עת עסקה תדיר במשמעויות המטפיזיות , האתיות והפוליטיות של הניהיליזם ושל ההתנהגות הניהיליסטית שהשתקפו ביצירותיהם של טורגנייב , צ 'רנישבסקי ודוסטויבסקי . העיסוק האינטנסיבי בסוגיות האלה חרג מעבר לגבולות השיח הספרותי והפך אותן למוקד השיח החברתי . במובן הזה התמה הניהיליסטית בספרות הרוסית איננה מושא למחקר ספרותי בלבד , אלא גם מושא למחקר ההיסטוריה התרבותית והחברתית . זאת ועוד , בשנות השישים של המאה התשע עשרה בלטו ברוסיה שתי מגמות פוליטיות : מדיניות הרפורמות הליברליות של המשטר הצארי , ולעומתה הרדיקליזציה של תנועת השחרור . מטבע הדברים , את המגמות האלה ליווה קיטוב חברתי הולך וגובר . על כן לא מפתיע שסופרים רוסים בתקופה זו נטו להתפלמס ביצירותיהם עם טקסטים בדיוניים אחרים , עם הכתבים הפובליציסטיים ועם הלכי רוח חברתיים . וכאן נשאלת השאלה : האם הרומנים וביקורת הספרות בשנים אלו היו אחד הגורמים ההיסטוריים הראשיים לשינוי החברתי ולקיטוב האידיאולוגי שהתרחשו ברוסיה ? ואם כך הם פני הדברים , והספרות אכן הפכה לחלק אינטגרלי מהשיח האידיאולוגי , האם נכון לדון ביצירות ספרותיות שנכתבו בתקופה זו כאילו היו מבעים אוטונומיים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help