sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מעמדן האוניברסלי הבסיסי של הנשים בחברה הקיימת . מאחר שהחיים אינם מתחוללים בהתאם למושגים מופשטים , ממילא כוחו ההסברי של המינוח " מהפכת הענוות " הוא מוגבל ביסודו ואינו בבחינת מפתח תיאורי או פרשני בלבדי . מן המינוח הנדון מוקרן הלך רוח מסוים , שבמישרין ובעיקר בעקיפין ובמסתרים ילווה את עיוננו . הוא צועד יד ביד עם מגמת גיבורות סיפורנו , שחיפושיהן הוליכו אותן לנסות להידחף עתים קמעה קמעה ועתים בלהט בלתי נכבש , בהתחשב בתביעות הזמן ובאילוציו בהוויה הארצישראלית , אל תחומי עשייה בלתי מקובלים לנשים עד לאותה עת . נדמה כי הזירה הביטחונית היתה המובהקת שבהם . באמצעות כניסה אל תוככיה הן ביקשו למצב באופן מהפכני את " שאלת האישה " תוך המשך טיפוח ענוותה כתכונת אופי והתנהגות נשית הראויה להוקרה במרחב הציבורי . הופעתם של הציונות ושל הקיבוץ על הבמה ההיסטורית היהודית שימשה כשניים מן היסודות המרכזיים בתהליך התייצבותן של הנשים כאוביקט וכסוביקט רב רבדים בהוויה הארצישראלית . ויכוח שזכה לתהודה מינורית בלבד בחברה הישראלית ערב שנתה ה 62 של המדינה בשנת , 0201 נסב בנוגע לאירוע שציונו ראוי שיעמוד במרכז החגיגות . ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים החליטה שלא לבחור בציון 010 שנים לתנועה הקיבוצית , ולהעדיף על פניה לציין מלאות 015 שנה להולדתו של בנימין זאב הרצל . בקונגרס הציוני הראשון שהתקיים בבזל ב 1897 העלה אחד הצירים תהייה לגבי 71 הנשים המשתתפות בו ( לעומת 219 גברים ) : " אם הגבירות זכאיות להצביע או לא " . הרצל השיב : " הגבירות הן , כמובן , אורחות נכבדות מאוד , אבל אין הן משתתפות בהצבעה " . בנאום שנשא במאי , 9189 קבע הרצל כי " בציונות כבר נפתרה למעשה שאלת הנשים " . בעובדה שהחל מהקונגרס הציוני השני בבזל השתתפו גם נשים כצירות שוות זכויות , עניין " שבמקומות אחרים [ במדינות אחרות ] עוד יישאר זמן רב חלומות " - כפי שהכריז בחתימת נאומו האחרון בקונגרסים הציוניים - הוא ראה את הפתרון ל "שאלת הנשים " , וזאת כאחד הנדבכים בשאיפתו להקים חברה יהודית מודרנית ומתקדמת , וגם עקב הצורך לגייס בחוגים יהודיים מגוונים עוד ועוד תמיכה בציונות . אף אם מותר להטיל ספק בדעה כי שוויון זכויות האישה היה עבור הרצל "כסות חיצונית של משטר ליברלי " , הרי שהשתלבותן בחייה הפוליטיים של הציונות נעשתה במשורה , כפי שהעיד על הנשים הסופר שלום עליכם שנכח בקונגרס הציוני השמיני ב : 1907 " הן משוות לקונגרס חן מיוחד . חבל שאף אחת מהן אינה חפצה או אינה מסוגלת להופיע על הבמה " . על פי תיאור פרוזאי שניסה לאפיין את המתרחש בפרוזדורי הקונגרסים הציוניים ובטרקליניהם בראשית ימיהם , " לקונגרסים הראשונים היו באים בעלי בית חשובים ולפיכך היה הקונגרס יריד ל ' שדכנים ' והיו מזדמנות כאן ' להראות ' בתולות הגונות הרוצות להינשא לדוקטורים " . כאשר ייבחרו שתי נשים להנהלת הסוכנות היהודית בתום הקונגרס הציוני הכ " ב ב , 1946 רוז הלפרין וגולדה מאירסון ( מאיר ) - שתיים מתוך 91

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help