sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא מהפכת הענוות היתה מן הצנועים והמיוסרים שבתהליכים המהפכניים שאירעו בציונות וביישוב היהודי בארץ ישראל במחצית הראשונה של המאה ה , 20 אך גם מן המעמיקים ומאריכי הימים מביניהם . רחל כצנלסון רובשוב ( שז " ר ) , שהיתה ממעצבות השיח האינטלקטואלי של התרבות העברית הציונית חלוצית ונמנתה עם הפעילות הבכירות במועצת הפועלות ובתנועת העבודה , קבעה ב : 1937 " האהבה המיוחדת של התנועה אל רחל מיוסדת במידה רבה על הביטוי שנתנה לנפש האישה " . כוונתה היתה למשוררת רחל בלובשטיין , שכמסיחה על פי תומה כתבה בשנת : 6192 " לא שרתי לך , ארצי , / ולא פארתי שמך / בעלילות גבורה , / בשלל קרבות " . גבורת הצבאיות הכובשת לא נמנתה עם הדגלים הרעיוניים שהניפו נשים בתנועת העבודה . עם זאת , כפי שמציין ההיסטוריון מוקי צור , " בין קוראיה של רחל היו שראו בה מעין מריאן , האישה המסמלת את המהפכה הצרפתית . דווקא שיריה המינוריים סימלו לרבים את המהפכה שבה האמינו , שלא יכולה אלא לדבר בענווה , כי היא מהפכה של מגשימים " . השיר " אל ארצי " הוא אולי המשפיע שבשירי רחל הנמנים עם ז ' אנר זה , והוא מהפכני ולוחם בדרכו האנושית והפיוטית , הייחודית והחרישית . מודגשת בו הענווה כעמדה סובייקטיבית , שאינה פסיבית דווקא . הלך הרוח המהדהד מן השיר משקף במידה רבה את דרכן של המגשימות , שחפצו לצרף את תחום הביטחון אל מכלול פועלן בהגשמת הציונות . ההליכה אחר העקבות שהן הותירו במרחב הציבורי היא עניינו של מהפכת הענוות . המהפכנות הציונית סוציאליסטית הנשית , שאחד מנדבכיה עומד במרכזו של ספר זה , נמנתה עם גילויי התמורה בחיים היהודיים שהתרחשה על אדמת ארץ ישראל בימי היישוב . המהפכנות הנדונה היתה רבת פנים . מוטיב בולט בה היה להערכתי הקניית ממדים עדכניים לענווה כתכונה ורגש אנושיים , שהקרינו על התנהלותן ואופני תפקודן של נשים בשיח ובחיי הציבור באותה תקופה . הנקיטה בדפוס הענווה , שפורמלית וחיצונית נבעו ממנו שתיקה , גאוותנות ויוהרה מרוסנים עד דכא וטשטוש כישורים ייחודים , אפשרה שחיקה איטית אך מתמדת ובעלת שאיפות מרחיקות לכת של הרגלים ומסורות קיום מגדרי שהתקדשו במרוצת הדורות לכלל הלכות מחייבות שאין בלתן . ביטוים התנ " כי הפופולרי של ההלכות הללו , הספוג בתודעת ובהרגלי הקיום של בני הדור היה " כל כבודה בת מלך פנימה" ( תהלים , מה , . ( 14 הענווה של נשות תנועת העבודה הצטיירה כמצטנעת , כבלתי מאיימת וכהולכת בקטנות . אולם היא שירתה את הנשים שיעמדו במוקד דיוננו במודע ושלא במודע , בחתירתן ליהנות מתוצרי השינויים הרדיקליים שנגזרו ממנו כמעט בהיסח הדעת . דפוס זה שימש אותן בחיפושן אחר יצירת סינתזה חדשה בין הלך הרוחות המהפכני , הפורץ גבולות והשואף לעצב מן היסוד את המציאות האנושית והיהודית , שאפיין את בני הדור שבו נעסוק - גברים ונשים גם יחד , לבין

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help