sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הציבור והיא נושאת באחריות ישירה לתושביה . בכך היא שונה באופן מהותי מגוף עסקי או מעמותה . אחריות המדינה כלפי הרשויות המקומיות מתבטאת בהחלת החוק , בשמירה על השוויון בין כל האזרחים ובפיקוח על מעשי הרשויות . טובין ציבוריים או מוצרים ציבוריים ( . ( public goods ההגדרה הכלכלית של המונח מדגישה את התכונות של המוצר או השירות עצמם ולא של הארגון המספק אותם , והיא כוללת מוצרים ושירותים שצריכתם קיבוצית - שהנגישות אליהם אינה מוגבלת וצריכתם על ידי אחדים אינה גורעת מצריכתם על ידי אחרים . הדוגמה המוכרת היא מגדלור : הוא מאיר לכל דכפין , והתועלת שמפיק ממנו האחד אינה תלויה בתועלת שמפיקים ממנו האחרים . לפיכך , אי אפשר לשווק את המוצר או השירות לכל אדם בנפרד ולגבות תשלום עבורו , ובדרך כלל אי אפשר למנוע מצרכנים ליהנות ממנו או לחייב אותם לשאת בעלויות ( ראו להלן " נוסע חופשי " ) . כמו כן , בדרך כלל קשה לקבוע זכויות קניין על מוצר או על שירות מעין זה . כאשר למוצר יש תכונות כאלה - כולן או מקצתן - נוצר " כשל שוק " ( ראו להלן ) , ויש צורך בהתערבות המדינה . גישות כלכליות חדשות יותר מרחיבות את ההגדרה של טובין ציבוריים גם למקרים שבהם לשחקן כלשהו יש תמריץ לספק את המוצר למרות קיומם של " נוסעים חופשיים " . כלומר , אפשר שהמוצר או השירות יסופקו על ידי גורם פרטי למרות כשל השוק ( לדוגמה , לצורכי מוניטין ) , או שהשחקן יהיה רשות שלטונית שמספקת מוצר פרטי במהותו , מסיבות שונות , גם אם אין כשל שוק . טובין ציבוריים ערכיים ( . ( merit goods סוג מיוחד של נכסים חברתיים - פיזיים , טבעיים או רוחניים - המבטאים , מסיבות היסטוריות ותרבותיות , את סדרי העדיפויות של חברה מסוימת ולעתים אף משקפים את זהותה ואת ייחודיותה . מדובר ב "משאבי יסוד חברתיים " שמשתנים מחברה לחברה , ומזמן לזמן , אך המכנה המשותף להם הוא אחריות המדינה עליהם - כדי להבטיח נגישות אליהם לכלל הציבור , וכדי להבטיח את קיומם לטווח ארוך . במקרה זה , האחריות והשליטה של המדינה אינם תוצאה של כשל שוק , מאחר שהמבחנים של פעילות במסגרת השוק אינם חלים על טובין אלה . הם אינם בני הפרטה לא משום שאינם מוצרים או שירותים פרטיים , אלא משום שהעברתם לידיים פרטיות נתפסת כפגיעה ממשית בנכס ערכי של החברה . כאלה הם נכסים כגון עתיקות , מוזיאונים לאומיים , חופים ושמורות טבע ; ואפשר לכלול בהגדרה זו גם את השירותים הציבוריים ה " קלאסיים " כמו הגנה , שיפוט , גביית מסים , . 9 ראו " “ Public Goods אצל Musgrave 1998 . 10 על פי הגדרה טכנית יותר , מוצרים ערכיים נבדלים ממוצרים פרטיים וממוצרים ציבוריים רגילים בכך שערכם אינו נובע מריבונות הצרכן אלא מנורמה חלופית . מסיבה זו החלטות על הקצאתם מתקבלות בתהליך פוליטי ולא בשוק הכלכלי . ראו " , “ Merit Goods שם .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help